Dubbat eller odubbat?

2024-03-29
Vintern nalkas och från och med den första december ställs särskilda krav i Sverige på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Villa­tidningen har pratat med Henrik Olars på transportstyrelsen och Eva Morger, miljöchef på Bilprovningen som ger sina bästa råd.

Henrik Olars, press­ansvarig på transportstyrelsen, förklarar att regelverket är flexibelt. Sverige är ett avlångt land och halkan kommer vid olika tillfällen. Därför får man ha dubbdäck och vinterdäck när väglaget kräver det. Vilket väglag det är är det polisen som avgör, men Henrik menar att de brukar vara flexibla kring den första oktober om man skulle ha bytt till dubbdäck innan det datumet. Förutsättningen är givetvis att det är halt eller risk för halka där man kör.

– Det som är knepigt under hösten är den så kallade svarthalkan, den halka som inte syns och som förekommer främst på hösten. Därför kan det vara bra att man byter till dubbdäck eller vinterdäck under oktober månad, beroende på var man bor och på vädret självklart.

– Villaägare kanske har en släpvagn om de ska åka till tippen med trädgårds­skräp eller liknande. Då kan det vara bra att veta att släpvagnen också ska ha dubbdäck om bilen har det.

Eva Morger, miljöchef på Bilprovningen, menar att den stora frågan är om man ska välja dubbat eller odubbat. Båda har sina olika för- och nackdelar.

– Det finns inte en sorts däck som är bäst på alla underlag, eftersom gummiblandning, mönster och så vidare optimeras för specifika förhållanden. Den som saknar antisladdsystem (ESP) på bilen bör alltid välja dubbade vinterdäck. Nästa gång det är dags att byta bil, försök då att prioritera antisladdsystem, det höjer säkerheten rejält.

– Att köra med dubbdäck på barmark sliter hårt på såväl dubbar som vägbana och ger upphov till farliga partiklar. Det leder till stora hälsoproblem och för tidiga dödsfall. Det finns därför skäl att minimera dubbdäcksanvändning där man oftast kör på barmark.

Det är svårt att ge generella rekommendationer om val av däck, men både Trafikverket och försäkringsbolaget Folksam har i olika studier kommit fram ungefär samma sak, nämligen att bilister som mestadels kör i norra Sverige i första hand bör välja dubbdäck, medan bilister som huvudsakligen kör i mellersta eller södra Sverige i första hand bör välja dubbfritt eftersom där är barmark så stor del av vintern. Observera dock att det viktigaste är att välja däck efter de vägar där man brukar köra – det finns stora skillnader i klimat även inom samma region. Det allra viktigaste rådet när det gäller däck på vintern är att aldrig behålla sommardäcken på vintern. Byt i tid innan den första halkan slår till.

Vinterväglag

1 december till och med 31 mars ställs särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta och tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon. Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och kan vara dubbade eller dubbfria.  Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april, men får använd­as även under annan tid, om det är eller befaras bli vinter­väglag.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. Mönsterdjupet på däcken ska vara minst 3 millimeter när det är vinterväglag.

Foto i toppen: Goodyear Dunlop Sverige

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.