Bil Gör det själv

Är bilen rustad för halkan?

Vinterdäck
Björn Gustavsson

För dig som ska åka bil i vinter – i synnerhet längre sträckor – gäller det att förbereda både bilen och dig själv inför årstidens speciella utmaningar.

När man ska ge sig ut på vägarna under vintersäsongen så är det a och o att man har bra vinterdäck på bilen och att de är i gott skick. Här gäller det att planera och följa väderleksrapporten så att man sätter på dem på bilen innan första halkan kommer.

Många bilister tänker på att ha med sig isskrapa, första hjälpen-kit och startkablar i fall olyckan skulle vara framme och det är bra. Däremot är det färre som tänker på att det kan vara bra att ha varma kläder, filtar, reflexväst och en snöspade med i bilen om man skulle bli stående eller köra fast i snön. En bra ”måste ha”-lista innehåller: isskrapa, snöspade, första hjälpen-kit, startkablar, bogserlina, ficklampa, varma kläder, drivmedel i tanken. Dryck och förnödenheter kan vara bra att ha, om man blir stående. Viktigt att ha med är en fulladdad mobil, och dessutom gärna en laddare i bilen. Försök att hålla dig till större vägar då dessa har bäst snöröjning, säger Maria Holm på Trygg-Hansa.

Även Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen, poängterar vikten  av att serva och utrusta bilen inför vintern. Förutom att montera vinterdäcken innan den första halkan kommer, ger han även råden att kontrollera kylvätskans fryspunkt och att spolarvätskan har tillräckligt frysskydd.


TIPS
  • Smörj låsen med låsolja och bär gärna även med dig en spray som löser upp frusna nyckelhål!
  • Vaxa bilen inför vintern för att få bättre skydd mot vägsalt.Vaxa bilen inför vintern för att få bättre skydd mot vägsalt.
  • Tvätta bilen ofta; de stora vägarna saltas betydligt oftare än förr, och spolar man inte av plåt och underrede dröjer det inte förrän rosten får fäste.

 

Använd elektrisk motorvärmare när det är under tio plusgrader. Smörj både dörrlås och dörrlister, för att förhindra fastfrysning. Kontrollera regelbundet däckens lufttryck.

Det är också viktigt, att skotta bort snö från avgasröret om bilen står i djup snö. I annat fall kan man riskera koloxidförgiftning.

Det kan även vara bra att ha en påse med sand i bagageluckan. Ha gärna en folielåda med värmeljus och tändstickor eller tändare i bilen. Skulle du få motorstopp i mörker på en enslig väg kan du åtminstone få lite värme medan du väntar på hjälp. Om du kör av vägen i snön och måste lämna bilen kvar i snövallen medan du hämtar hjälp: Sätt upp varningstriangeln på bilens tak så att bilen syns bättre. Om du måste avlägsna dig från bilen, lämna om möjligt meddelande om åt vilket håll du går.

Skulle du ha oturen att köra fast i snö gäller det att agera listigt snarare än kraftfullt. Att bara gasa på kan förvärra situationen då spinnande hjul sänker fordonet ytterligare, samt tenderar att göra underlaget än mer isigt. Försök snarare att gunga dig loss. Lägg in tvåan, gasa försiktigt, se till att få ”böljande” fram-och-tillbaka-rörelser.

Råd till dig som ska på en längre resa i vinter:

  • Kontrollera däck och lufttryck.
  • Se över torkarbladen
  • Fyll på och ta med extra spolarvätska.
  • Kontrollera alla lampor.
  • Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar.
  • Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet. Ha inget på hatthyllan.
  • Ta med en ficklampa och kontrollera att batterierna fungerar.
  • Skriv ut ett räddningskort för din bil på motormannen.se för snabbare räddning om olyckan skulle vara framme.
  • Ha varma extrakläder tillgängliga och gärna något ätbart.
  • Kolla att mobiltelefonen är laddad. Att också ha en laddare i bilen är en bra försäkring.
  • Håll hastighetsgränserna och avstånd till andra fordon.
  • Var utvilad och ta paus ofta. Stanna och sov en kvart om du är trött.
  • Använd reflexväst om du behöver röra dig utanför bilen vid ett stopp på vägen.
  • Ha varma extrakläder tillgängliga och gärna något ätbart.
  • Kolla att mobiltelefonen är laddad. Att också ha en laddare i bilen är en bra försäkring.
  • Håll hastighetsgränserna och avstånd till andra fordon.

Källa: Motormännen