Bil Min bil

Snabb framfart för miljöbilar

bigstock--139564916_web
Björn Gustavsson
År 2008 slog regeringen fast att alla transporter i Sverige år 2030 ska vara oberoende av fossila bränslen. Men inrikes transporter står ännu för 1/3 av landets utsläpp av växthusgaser och omställningen går i snigelfart. ”2017 är året då det måste börja hända saker på riktigt” manar initiativtagarna till ett seminarium i början av året i Stockholm, där alltifrån politiker (inklusive miljöministern) till företrädare för bilindustrin bjudits in för att diskutera samverkan och hur målet snabbt ska nås.

Bilbranschen i stort befinner sig i en uppbrottsartad stämning. Bensinbilar kommer att fasas ut. Det norska stortinget har satt upp mål om att inga privatbilar som säljs från 2025 ska drivas med bensin eller diesel (och detta i ett oljeland!). Det tyska förbundsrådet har antagit en resolution om ett förbud mot bensin- och dieseldrivna bilar med start 2030.

För att få en aktuell bild av läget vänder jag mig till Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund, och frågar: När kommer bilar med 50 mil körsträcka, snabbladdning och priser i klass med dagens bensinbilar?

– Det bör inte ligga alltför många år bort. Idag nosar flera av biltillverkarna på nästan 40 mil på en laddning. Elbilar är dyrare än bensinbilar men jag skulle kunna tänka mig att en elbil som klarar 25 mil med rätt prissättning skulle vinna många kunder redan idag.

När kommer små hybridbilar i låg prisklass?

– Det finns idag ett 20-tal bilmodeller med hybriddrift på den svenska marknaden. Den minsta är Toyota Yaris, som ju ändå måste sägas vara en riktig småbil. För den som kör mest i stadstrafik kan hybriden vanligtvis innebära en lägre bränslekostnad. På landsväg uteblir nyttan med tekniken ofta, och förbrukningen blir mer som för en vanlig bil.

Hur ser utvecklingen ut när det gäller s k intelligenta bilar?

– Många aktörer på marknaden planerar för eller har redan påbörjat tester med olika typer av självkörande bilar. Det är en väldigt viktig utveckling, kanske allra främst sett ur ett säkerhetsperspektiv. Vad gäller uppkopplade bilar så införs om ett par år så kallade e-call på alla nya bilar, vilket innebär att bilen själv kan ringa SOS ifall en krockkudde utlöst. Samma teknik kan även användas för att hålla koll på när bilen behöver service, eller för att övervaka körningen.

Ser man till bilmarknaden globalt är det uppenbart att elbilen är på snabb frammarsch. Men det finns undantag. Toyota tror på bränslecellsbilar. En sådan bil tankas med vätgas – som sedan omvandlas till ström när det blandas med syre. Å andra sidan händer just nu mycket på batterifronten. Redan 2011 hyllade Tesla-chefen Elon Musk s.k. superkondensatorer; en teknik som skulle kunna innebära att man kan tillverka ”superbatterier” som laddas på bara någon minut. Redan till våren hoppas forskare få ihop en fungerande prototyp för denna teknik.

Vad gäller fordonsnyheter inför 2017 kommer Tesla att lansera Model 3, med en räckvidd på 35 mil; den beräknas kosta i storleksordningen 350 000 kronor när den om något år kanske börjar säljas även i Sverige. Tesla avser att inom något år skruva upp produktionstakten till en halv miljon bilar årligen…

Övriga lanseringar:, Opel Ampera E, som ska kunna gå uppemot 50 mil på en laddning, börjar säljas i Sverige, liksom bl.a. Volvos nya XC60. Volvo är ett av många märken som satsar stort på den s.k. intelligenta bilen.

– Vi har smarta, intuitiva förarstödsystem inne i bilen som ska underlätta och stödja för föraren samt mängder av lösningar för den uppkopplade bilen, säger Annika Bjerstaf, pressansvarig på Volvo cars.

– I vår startar vårt pilotprojekt ”Drive me” i Göteborg. Hundra ”piloter” kommer att rekryteras för att testa vår flotta av självkörande bilar.

Volkswagen hoppas att 2020 kunna lansera den eldrivna konceptbilen ID, som presenterades på bilsalongen i Paris i höstas.

– Den ska ha en körsträcka på uppemot 60 mil och målet är att den ska kosta ungefär lika mycket som en dieseldriven Golf, säger Marcus Thomasfolk på VW personbilar i Sverige.

– Redan i år lanserar vi en eldriven Golf som ska kunna köras uppemot 30 mil på en laddning. VW har som mål att bli ledande på elbilar och år 2020 tror vi att cirka 25 procent av de bilar vi säljer kommer att vara eldrivna.

OM det blir ett genombrott för elbilar kommer bilmarknaden att förvandlas lika snabbt som när persondatorn slog igenom – och mobiltelefonen. Stora volymer – snabbt sjunkande priser… Samtidigt kanske klimatförändringarna kan stoppas, innan det är för sent.