Lång handläggningstid för enskilda avlopp

2024-03-28
Har det blivit dags att anlägga nytt eller uppgradera ditt befintliga enskilda avlopp? Då finns det mycket att tänka på innan spaden kan sättas i marken.

Det första du bör komma ihåg är att det är du som fastighetsägare som bär ansvaret för att anläggningen uppfyller lagens krav, alltså krav på funktion. Det är sedan upp till dig som fastighetsägare att välja lämplig teknik, beroende på vad som är tillåtet just där du bor, men också beroende på behov och budget. Oavsett om du gör detta själv, eller i samråd med professionell konsult, så tjänar du alltid på att vara ordentligt påläst. Vill du ha personlig rådgivning så kan du ringa till kommunens miljökontor. Vissa kommuner har även VA-rådgivare. För de frågor som miljöinspektörerna inte kan eller får svara på så kan du vända dig till avloppsguiden.se.

Innan själva installationen kan påbörjas måste du få tillstånd från kommunen. Handläggningstiden varierar mellan olika kommuner, men generellt tar det mellan fyra och tio veckor. Det är alltså tiden från att ett komplett ärende är inlämnat.  Materialet kan du ta fram själv, eller tillsammans med en kunnig entreprenör. När du har fått tillståndet från kommunen ska grävning påbörjas inom två år. Installationen ska vara klar efter ytterligare tre år. Totalt har du alltså fem år på dig.

5 steg till rätt entreprenör

  1. Ta in offerter från flera entreprenörer innan du bestämmer vem du ska anlita. Gå inte bara efter priset, det viktigaste är att entreprenören är kunnig och noggrann. Välj helst en entreprenör som har genomgått diplomutbildning inom små avlopp.
  2. Ta referenser. Be entreprenören om namn och telefonnummer till tidigare kunder. Fråga referenserna om entreprenörens arbete.
  3. Innan du gör det slutliga valet av entreprenör, kolla upp följande:
    • Be att få alla uppgifter från entreprenören: fullständigt namn, adress, telefonnummer och person- eller organisationsnummer. Dessa uppgifter ger dig möjlighet att göra ytterligare kontroller.
    • Kolla med skattemyndigheten att entreprenören har F-skattesedel. Detta innebär att det är entreprenören och inte du som ska betala arbetsgivaravgifter.
    • Entreprenören ska kunna visa upp att han/hon har en försäkring som gäller under byggtiden.
    • Ring till Kronofogden och kontrollera att entreprenören inte har några betalningsanmärkningar. Betalningsanmärkningar gör det svårt för entreprenören att få fram material från andra företag.
  4. Skriv alltid ett avtal. Det är viktigt om det blir problem i efterhand men hjälper också till att undvika missförstånd. Om entreprenören inte vill skriva ett ordentligt avtal bör du anlita någon annan istället.
  5. Gör skriftligt avtal om ändringar som ni kommer överens om under arbetets gång.

Om du får problem
Vänd dig till Konsumentvägledaren i din kommun. Vid stora problem som gäller mycket pengar bör du vända dig till en advokat.

Källor: Konsumentverket, www.omboende.se, Avloppsguiden.se


I nästa del : Så väljer du rätt teknik


KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.