Ordning och harmoni med KonMari
Hemmet är städat, men bakom garderobsdörrarna och i lådorna gömmer sig stök och bök. Känner du igen dig? Här delar KonMari-konsulten Susanne Neubert med sig av tips för hur du skapar harmoni i vardagen genom ordning och reda i ditt hem.
Ett organiserat hem vill nog de flesta ha, men att komma igång och få till en ny struktur kan många gånger kännas övermäktigt. Varför är det så?
– Jag tror att man vet att “om jag ska göra det från grunden så kommer detta ta tid” och man ger inte sig själv den tiden. Då är det lättare att stänga dörren och tänka “jag tar det en annan dag”, säger Susanne Neubert.
– Jag hade själv inte jättestor oordning hemma, men det var något som gjorde att jag frågade mig: “varför får jag ingen tid för återhämtning, varför får jag inte lugn och ro här hemma?”.
Något som särskilt stressade Susanne var alla olika typer av papper och dokument.
– Även om jag hade undanplockat på plana ytor, så låg oordning i lådor och stressade mig omedvetet. Vi hade inget system för de viktiga papprena, säger Susanne.
En gång för alla bestämde hon sig för att ta itu med oordningen. Hon provade att ta en låda i taget, ett rum i taget, men ingen metod var hållbar över tid. Först när hon upptäckte KonMari-metoden kände hon att hon hade hittat rätt.
KonMari-metoden går i korthet ut på att man samlar ihop allt man äger, en kategori i taget. Därefter behålls bara det som man verkligen uppskattar. Allt som sparas får sedan bestämda platser i hemmet så att ordningen enkelt kan bibehållas.
– Man vill ju inte hålla på att rensa hela tiden. Har man bara en grundstruktur så är det lättare att hålla ordning.
Tips för att komma igång?
– Börja alltid med att fråga dig själv varför du vill rensa och arbeta hela tiden med “släppa taget muskeln”. Ha alltid fokus på dina egna saker och ha tillit att det smittar av sig.
3 tips
- Ha is i magen – köp inga förvaringslådor innan du börjat rensa. Använd istället tillfällig förvaring, exempelvis skokartonger innan du vet vilket behov du har.
- Börja alltid med kläder – det är enklare och smidigare att rensa dina personliga saker där bara din vilja får råda.
- Fråga dig själv varför – varför vill du rensa? Använd det som motivation!