Så satsar motorbranschen på framtiden
Publicerad: 2024-12-13
En mängd innovationer och nya bilmodeller presenterades på den stora bilsalongen i München, 5—10 september, som dessutom noterade besöksrekord.
Årets ”IAA Mobility” attraherade mobilitets- och teknologibolag från hela världen. Mässan, en av västvärldens största, kan beskrivas som en bred, internationell plattform för framtidens fordonsmarknad.
– En innovationsutställning med 750 utställare från 38 länder och som i år lockade en halv miljon besökare, säger Münchenmässans kommunikationsansvarige, Hannes Schumann.
Sett ur den europeiska bilindustrins perspektiv är framtiden emellertid knappast molnfri. Råvarupiserna har stigit kraftigt och inflation och lågkonjunktur försvårar många investeringar. Kinesiska biltillverkare ligger jämförelsevis långt fram när det gäller elbilar – ofta dessutom betydligt billigare än de europeiska. Inte minst kinesiska Zeekr växer i rasande takt och kan med sina tekniskt avancerade, billigare elbilar komma att förändra köpvanorna i västvärlden.
Övergången till generellt elektrifierade bilar kostar dessutom stora pengar och pressar många västeuropeiska bilföretag. VW-chefen har drastiskt uttryckt läget med orden ”Allt står på spel”.
Många innovationer är på gång. Exempelvis satsar Mercedes-Benz hårt på självkörande fordon. Redan körs en rad självgående bilar omkring i Tyskland och USA – och snart kan även Sverige stå på tur.
Systemet kallas ”Drive pilot” och innebär att fordonet – i vissa lägen – kan köra på egen hand. Eller rättare sagt: en avancerad dator tar så att säga över ratten.
Hur ser den fortsatta utvecklingen ut vad gäller bilmarknaden? Att elbilarna snabbt tar marknadsandelar är ett faktum, låt vara att fordonstypen ännu inte slagit igenom i de breda lagren, eftersom priserna fortfarande är höga. Därtill kommer en ekonomisk situation där många har det svårt.
Tidigare har vätgastekniken setts som en möjlighet att kunna fasa ut batterierna i elbilar, men den fortsatta utvecklingen är just nu något oklar. Eller som Stefan Andersson, generalsekreterare för Gröna bilister, säger:
– Vätgas har ju tidigare diskuterats som ett alternativ för både personbilar och lastfordon. Men på senare tid framförallt som ett alternativ för tunga fordon. Men vätgas har nyligen börjat ifrågasatts även för tunga fordon eftersom utvecklingen av tunga fordon med batterier har tagit fart.
Inom elbilsområdet har det på senare tid flaggats för att fler småbilar ska börja produceras. Kanske blir det först med de små modellerna som utvecklingen tar fart – ungefär som i Tyskland och Italien efter andra världskriget, med trehjuliga småbilar och en rad mikrobilar som kunde både tillverkas och säljas billigt.
Ett exempel på att priserna rör sig neråt även på de större produktionsbanden är Citroens nya Citroen e-C3, som introduceras i Sverige till våren. Priset lär bli i storleksordningen 250 000 kr, vilket är högt men å andra sidan lägre än vad flertalet elbilar kostar.
Kanske kommer det att gå än bättre för Fiats nya Topolino-modell . Det är en minibil, i första hand avsedd för städer. Detta charmiga mikorofordon är fyllt med datorteknik och har självklart både Bluetoothhögtalare och snabbladdningsfunktion. Kanske blir det 2020-talets motsvarighet till efterkrigstidens lilla Fiat 500. Priset då? Ungefär 100 000 kronor.
Än djärvare – ja, som en blick en bra bit in i framtiden – ter sig elbilen Stella Terra. Det är en elbil med en toppfart på 145 km/tim och som kan köras hela dagen utan att behöva laddas.
Stella Terra behöver nämligen aldrig laddas via elnätet. Den är självförsörjande på el, genom inbyggda solceller. Det räcker med att det är dagsljus – och bilen fungerar.
Den lilla bilen har utvecklats av studenter vid Eindhovens tekniska universitet i Nederländerna – och för att bevisa att den fungerar har uppfinnarna nu gett sig ut på en tusen mil lång resa.
Chefen för universitetets ”Solar team” säger att man vill tänja på teknikens gränser och visa på att omställningen till en hållbar framtid både är möjlig och kan skyndas på.
Statistik
Hittills i år har antalet nyregistrerade personbilar ökat med 2,6 procent, jämfört med årets nio första månader 2022. I september registrerades 28.135 nya bilar, en ökning med nära 28 procent jämfört med samma månad i fjol. Andelen registrerade elbilar i september uppgick till drygt 44 procent – en ökning med 61 procent mot föregående år. Knappt var femte nyregistrering var en laddhybrid. (Mobility Sweden)
Foto i toppen: Mercedes Benz