El- och hybridbilar ökar stort

Profilbild

Vad efterfrågar dagens fordonsspekulanter? Villatidningen kontaktar några erfarna nybilsförsäljare. Heta frågor just nu rör teknik, miljö och politik.

Andelen nyregistrerade el- eller hybridbilar ökar nu oerhört snabbt. I takt med skärpta utsläppskrav och allmän klimatmedvetenhet påskyndar fordonsindustrin eldriftsomställningen. Och med ökade volymer följer minskande priser.

El- och hybridbilar betraktas av många klimatmedvetna personer som ”räddare i nöden” men Jakob Lagercrantz på 2030-sekretariatet (som ska tillse att riksdagens beslut om 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp fram till 2030 realiseras) tror att biodrivmedel måste till för att klara ambitionen.

– Även med en hög andel laddbara fordon kommer de bara att utgöra en tredjedel av bilparken om tio år. Och en laddhybrid behöver kunna gå på biodrivmedel. Så det finns ingen motsättning: vi behöver alla lösningar.

Men biodrivmedel tillför väl också koldioxid till atmosfären?
– Det är sant, men biodrivmedel kommer från växter som under sin växtfas använt motsvarande mängd koldioxid från luften. Så vi får en balans.

2030-sekretariatet förutspår 1,7 miljoner laddbara bilar i Sverige om tio år, och 3 miljoner fordon med förbränningsmotorer som använder biobaserade drivmedel.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund, konstaterar att branschen räknar med en explosiv ökning av antalet laddbara fordon. Andelen laddbara bilar beräknas i år stiga till 30 procent och 2021 till 40 procent. Det är ambitiösa prognoser anser han, samtidigt som han konstaterar att det i år lanseras ett antal intressanta bilar som kan komma att starkt påverka utvecklingen, både nischbilar som Porsche Taycan (elbil) och mer marknadspåverkande som Volvo XC40 (hybrid), VW ID3 (elbil för folket) och Kias explosion av hybrider och elbilar. Även om flertalet andra biltrafikanter kommer med nya modeller så är det enligt Klaus Silfvenius de tre stora i Sverige (idag Volvo, VW och Kia) som kan få avgörande betydelsen för om prognoserna infrias.

Vid en snabbtitt på el- och hybridbilsnyheter på den svenska marknaden 2020 kan ett antal småbilar noteras som relativt sett har hyfsad räckvidd och överkomliga priser.

Generellt gäller att flertalet elbilar kan snabbladdas på 30—60 minuter och att den statliga miljöbonusen kapar angivna priser med 60 000 kronor.
Hybridbilarna utgör ett budgetalternativ till elbilar och kan betraktas som en god kompromiss mellan el- och bensinbil. Med en hybridbil blir koldioxidutsläppen betydligt mindre än en vanlig bensin- eller dieseldriven bil.

Hybridbilar kan i dagsläget vanligen köras i vart fall fem mil innan förbränningsmotorn kopplas in (och samtidigt börjar ladda batteriet).


Nya el- och hybridbilsmodeller

  • Hondas retroaktiga modell E (cirka 370 000 kr och 22 mils räckvidd)
  • Opels e-version av Corsa-modellen (360 000 kr, 33 mil)
  • Peugeots e-modell av lilla 208:an (359 000 kr, 34 mil)
  • Volkswagens ”elfolkbil”, ID3, med räckvidder 33—55 mil beroende på batterikapacitet och priser från 350 000 kr och uppåt.
  • VW e-up: från 274 000 kr (räckvidd 26 mil),
  • Skoda Citigo IV, från 268 000 kr (26 mil)
  • Seat Mi Electric, 265 000 kr (26 mil).
  • Porsches Taycan-modell, med 0—100 km på 4 sekunder, 41 mils räckvidd och ett pris på knappt 1,2 miljoner
  • Tesla modellY (54 mil, pris från 630 000 kr)
  • Volvos första elbil, XC40 Recharge (40 mil, ca 700 000 kr)
  • BMW iX3 (40 mil, 730 000 kr)
  • Audi e-Tron GT (1—100 på 3,5 sekunder, men smakar det så kostar det: 1,3 miljoner).

Förhandsintresset är stort för Polestar 2; en biltillverkare med Volvo-ursprung och där man nu under devisen ”Goodbye to normal” lanserar en modell som kan fås för 659 000 kr.
Bland årets många nyheter inom hybridbilar kan nämnas Renaults nya laddhybrider, liksom Skoda Octavia, Toyota Corolla, VW Golf och Kias Sportswagon och crossover Xceed.


Nya däck? Satsa på kvalitet
Lagen om vinterdäck gäller vid vinterväglag fram till 31 mars. Från 1 april är det tillåtet att köra på sommardäck. Dubbdäcken ska bort senast 15 april (”om det inte är eller förväntas bli vinterväglag”, som polisen uttrycker det).

Inför byte till sommardäck brukar det framhållas som viktigt att köpa nya däck när mönsterdjupet nått 3 mm. Snåla inte vid köp av nya däck: kvalitetsskillnaderna kan vara stora. Jämför EU-märkningen på olika däck och ta del av oberoende tester på t.ex. Konsumentverket och Motormännens riksförbund.

Tänk på att angiven bullernivå ofta anger extern nivå; det kan vara bra att ta reda på hur högt däckljudet hörs även inne i bilen. Observera att i märkningen om ”Energi” graderas bensinförbrukning för respektive däckslag. Det kan skilja 90 liters förbrukning per år mellan A och F.
Kom också ihåg att vinterdäcken bör förvaras mörkt och svalt.


Många nyheter på Nordens största elbilsutställning
I början av februari hölls i Stockholm e-carexpo, Nordens största elbilsutställning som ger en samlad marknadsöversikt och möjlighet att provköra de senaste nyheterna. Här visades allt ifrån topputrustade lyxbilar till slanka citybilar, men också billigare elhybrider. Även elskotrar, elbåtar och till och med en eldriven Harley Davidson fanns utställda.
Majoriteten svenskar anser fortfarande att elbilar är för dyra, men priserna har på senare tid börjat gå ner betydligt. Enligt e-carexpo är 85 procent av stockholmarna beredda att växla om till eldrivet vid nästa köp.
Bland nykomlingarna på årets e-carexpo framhäver presschefen Lars-Ola Nordqvist lanseringen av nya laddhybrider från BMW, Ford och Mercedes liksom att antalet nyheter generellt är stort. Mer om utställningen finns på www.ecarexpo.se


Foto i toppen: Privat

RELATERADE ARTIKLAR

Ladda fler artiklar
KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.