Årets lanseringar

Bjorn Gustavsson

Publicerad: 2024-04-19

Lågkonjunktur, inflation, handelsstörningar. Det kärva läget avspeglas även inom bilbranschen. Men även om nybilsförsäljningen backar, fortsätter industrin omställningen till elbilar; ett faktum som är påtagligt om man blickar ut över årets bilnyheter i Sverige och Europa.

Här ett axplock av planerade lanseringar 2024. Honda släpper en elektrisk suv, Prologue, Mercedes lockar med uppdaterad elegans i CLE Coupe och E-klass, Lexus GX kommer med ny design och Kias Telluride har fått en mer robust skepnad. Renault lanserar nya hybrider: både den luxuösa Espace-kombin och populära småbilen Clio.

Interiör på Mercedes nya CLE Coupe.

Porsche och Alfa Romeo släpper el-suvar, liksom Volvo med sin kompakta, kraftfulla EX30-modell – med en beräknad räckvidd på 50-60 mil; en radie som för bara några år sedan var sällsynt men som nu blivit allt vanligare. Pris: från 429 000 kr.
BMW presenterar en elektrifierad version av i5; en kraftfull sedan-modell som accelererar från 0 till 100 på bara fyra sekunder. Dessutom med en räckvidd på över 50 mil. Kör Malmö—Stockholm utan att behöva ladda – och vid framkomsten har man fortfarande gott om batterikapacitet.
Volkswagen släpper en rad nya modeller. Marknadsansvarige Stefan Voswinkel i Wolfsburg nämner några: ID.7 Tourer, ID. Buzz GTX och ID.3 GTX

Tayron (efterföljaren till Tiguan Allspace).
– Också nya T-Cross och efterföljarna till Tiguan och Passat kommer att börja säljas under våren.
Dessutom presenterar VW en åttonde generation av ikoniska Golf– en modell som i år fyller 50. Golf är tidernas mest framgångsrika europeiska bilmodell och har sedan 1974 sålt i 37 miljoner exemplar.
Jag frågar Stefan Voswinkel om VW inte snart ska lansera en elektrifierad småbil, kanske något i stil med den klassiska “bubblan”.
– Jo, vi lanserar serieversionen av vår ID. 2all, men först nästa år.
Den nyheten torde många småbilsägare se fram emot; inte minst för att priset blir jämförelsevis lågt för en elbil; troligen drygt 200 000 kr.
För övrigt kan noteras att VW på en bilmässa i Las Vegas snart kommer att presentera en ”chatbot”; en bildator som man under färd, och på valfritt språk, ska kunna ”prata” med, ge instruktioner eller ställa frågor till.

Toyota har flera nysläpp på gång. Christian Hallin, marknadsansvarig för Sverigemarknaden:
– Vi har ett par spännande nyheter, exempelvis helt nya ”Toyota Urban SUV Concept”. Därutöver också nya generationen av Land cruiser.
Dessutom har Toyota C-HR precis lanserats hos landets återförsäljare, också erbjuden som laddhybrid. Företaget säger sig här ha haft fokus på hållbarhet vad gäller materialval. Toyota planerar även att lansera ett nytt batteri som beräknas ge dubbelt så lång räckvidd – och samtidigt bli 20 procent billigare.

Fyra år efter den initiala lanseringen av populära crossover-SUV:en Kamiq får den en ny sportigare design och flera tekniska uppgraderingar.

Skoda lanserar en ny generation av flaggskeppsmodellen Superb; denna kombi kommer både som fyrhjulsdriven diesel och som laddhybrid – med en elektrisk räckvidd på tio mil.
Viktor Asplund, Skoda Sverige, lyfter fram fler nyheter 2024.
– Vår crossover Kamiq har fått en ansiktslyft, liksom Octavia, Superb och Kodiaq, vår största suv och som kommer att kunna levereras sjusitsig. Senare i år lanseras även Elroq, en elbils-suv.
Under första halvåret lanserar Citroen småbilen C3 i helt elektrifierad form. Räckvidd 32 mil. Bilen kommer att ha ”en väldigt attraktiv prisbild”, säger marknadsansvarige David Lindahl.

Prognos 2024

Prognosen för antalet nyregistrerade personbilar 2024 i Sverige är 240 000. Andelen elbilar beräknas i år bli 35 procent. (Mobility Sweden)

Foto toppbild: Volvo.