Så väljer du mellan kombi och suv

Björn Gustavsson

Publicerad: 2024-10-18

Kombibilar har länge varit populära i Sverige – alltsedan Volvo lanserade sin ikoniska Duett i början av 1950-talet och Saab senare gjorde succé med sin så kallade herrgårdsvagn.

Segmentet kombibilar har sedan 1950-talet utgjort en stor del av den svenska bilparken. Det sägs att vi har nästintill världsrekord när det gäller andelen kombibilar. För några år sedan uppskattades ungefär var tredje bil i Sverige vara en kombi, i jämförelse med till exempel England och Frankrike där andelen bara var 4—5 procent. Sett till Europamarknaden som helhet beräknas idag ungefär var tionde bil som säljs vara en kombi.
Bertil Moldén, dåvarande chef för Bil Sweden, sa 2015 till Villatidningen att mer än hälften av svenska bilköpare valde en kombi – och att detta var den högsta siffran i världen.

På senare år har den klassiska kombin fått svår konkurrens av suvarna (eller stadsjeeparna som de tidigare kallades). Branschorganisationen Mobility Sweden har inga aktuella siffror på hur stor andel av fordonsparken som utgörs av kombibilar och suvar. Men eftersom flertalet märken har dessa modeller i sitt utbud kan aktuell försäljningsstatistik ge en fingervisning.
Trenden att allt fler som vill ha en lite större bil hellre väljer suv än kombi bekräftas av David Lilja, marknadsansvarig på Kia Sverige. För- och nackdelar med respektive modell beskriver han så här:
– Kombins fördel är en lägre tyngdpunkt, oftast ett lägre luftmotstånd och därmed en lägre förbrukning jämfört med en suv, om den drivs av något fossilt bränsle, vill säga. Kombibilens lägre tyngdpunkt och lägre kaross kan kanske göra att den uppfattas som roligare att köra. Suvens stora fördel är ju den högre karossen som gör att man sitter högt och då får bättre sikt. Något som många uppfattar som en trygghet i trafiken.
– Suvens nackdelar kan vara en högre vikt vilket kan medföra högre slitage på däck, bromsar, hjulupphängningar etcetera. Generellt sett har en suv högre driftkostnader än en kombi.

Kia säljer i dagsläget fler suvar/crossovers än kombibilar. Kias enda kombi i dagsläget är hybriden Kia Ceed Sportswagon – som å andra sidan är företagets mest sålda modell.
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef för VW Sverige, konstaterar även han att fler idag hellre väljer en suv än en traditionell kombi.
– Sett till hela vår försäljning står suv-modellerna för cirka 60 procent och kombibilarna för cirka 20 procent.
– De fördelar som många kunder har upptäckt med suv-modeller är att de har högre sittposition med bättre sikt vilket många uppskattar. I de fall suvarna är fyrhjulsdrivna så är det också ett plus att ha med i beräkningen. Men kombibilar har oftast en gynnsammare aerodynamik, vilket leder till lägre förbrukning.

Populäraste suvarna är Tiguan-modellerna och eldrivna ID4 och ID5. Nu lanseras ID7 Tourer och på kombisidan Passat e-hybrid.
Flertalet biltillverkare har i dag ett stort utbud av kombi- och suv-bilar. Låt oss ta ytterligare ett exempel, Skoda, som senare i år presenterar eldrivna suven Elroq och en mindre, kompakt suv, kallad Epiq. Om några år lanseras en eldriven kombi, med arbetsnamnet Combi. Även sjusitsiga, nästan fem meter långa el-suven med arbetsnamnet Space beräknas komma 2026.
Marknadsansvarige Viktor Asplund på Skoda Sverige säger till Villatidningen:
– De nordiska länderna gillar suvar. Det finns sedan några år en väldigt hög efterfrågan på sådana.

För den som står i valet och kvalet mellan en traditionell kombi och en suv listar han några för- och nackdelar med respektive modell.
– Fördelar med suv är högre markfrigång, ökad framkomlighet. Tyngre, och därmed ofta något säkrare vid olyckor. Ofta högre dragvikt. Nackdelar är sämre aerodynamik. Kostar i vissa fall mer att köpa och äga.
– Fördelar med kombi är bättre aerodynamik och i längden lägre bränslekostnader. Oftast stora lastutrymmen. Högre komfort vid längre resor. Nackdelar är sämre framkomlighet än en suv, speciellt i terräng. Lägre sitthöjd, något sämre överblick av omgivning och väg.

Försäljningsstatistik

Nyregistrerade fordon nu i mars fördelade sig enligt Mobility Sweden så här: 1 Volvo (3 985); 2 Tesla (2 524); 3 VW (2 134 4); 4 Kia (1 798); 5 Toyota (1 701); 6 Mercedes (1 476); 7 Audi (1 381); 8) BMW (1 292); 9 Peugeot (839); 10 Skoda (835).
Cirka 35 procent av månadens registreringar var elbilar och totalt 31 procent under första kvartalet, vilket innebär att elektrifieringstakten planat ut. (Mobility Sweden)

Foto toppbild: Volvo