Snart kan det vara snöstorm och vägen framför dig kan blänka isigt vit. Kör du för snabbt kan bilen när som helst börja kränga. Vet man inte hur en sladd ska hävas – eller kanske är hastigheten så hög att det ändå inte går – kan bilen ställa sig på tvären – just som ett mötande fordon närmar sig. Kort sagt: Det är dags att ”tänka vinter”.

Körning i nordiskt klimat ställer stora krav på föraren, men mycket kan göras för att minska olägenheterna med kyla och halka. Vilka förberedelser kan vidtas? Man måste köra uppmärksamt och försiktigt. Håll rejält avstånd till framförvarande fordon, och räkna med generellt längre bromssträckor – framför exempelvis stoppljus och övergångsställen och i nerförsbackar.
I kurvor ökar risken för sladd, särskilt om ingångshastigheten är för snabb och man kanske börjar bromsa alldeles för häftigt. Är man osäker på hur man häver en sladd bör man boka tid för träning på en halkbana.
Tänk också på att väglaget snabbt kan skifta. En torr vägbana kan följas av isiga stråk. Temperaturen kan variera stort mellan dalgångar och bergshöjder. Plusgrader kan vara minusgrader bara en halvmil längre bort.

Kör man utanför stadsområden och huvudvägar kan det vara klokt att investera i dubbdäck; de ger extra säkerhet om vägen är. Men oavsett vad bilen har för däck: Anpassa hastigheten efter väglaget. Ge akt på vägen snarare än på klockan!
Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april. I västra Svealand och Norrland körs under högvintern en övervägande majoritet av bilarna med dubbdäck; i Skåne däremot använder många sommardäck året om. Men observera: det är olagligt att köra med sommardäck om det råder vinterväglag. Vid en trafikkontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag och därmed om böter ska skrivas ut.
Omvänt är dubbdäck tillåtna om det skulle kunna bli vinterväglag. En bilist som ännu i maj kör med dubbdäck skulle – om någon polis gör stopptecken – kunna hävda att han är på väg till Lapplandsfjällen. Han skulle teoretiskt kunna undkomma böter – men endast i det fall han kan göra sannolikt att så verkligen är fallet. Dubbdäck får enligt bestämmelserna användas utöver den tillåtna tiden ”om det är eller befaras bli vinterväglag”.

Vad mera att tänka på? En varm motor startar lättare än en kall och drar dessutom betydligt mindre bränsle den första milen om den är varm. Man kan låta bilen gå någon minut på tomgång innan man startar den. Om så behövs kan man under tiden passa på att skrapa rutorna. Men bäst för bilen är om den kan förvärmas med en motorvärmare. Sådana är numera standard i många bilar.
Saknas motorvärmare kan det vara klokt att köpa en sådan. De behöver inte vara särskilt dyra och är ofta någorlunda enkla att montera. Man ska dock vara medveten om att en elektrisk motorvärmare drar ganska mycket
el (ofta kring 500 watt – men det finns modeller som drar flera tusen watt).
En del motorvärmare värmer motorns kylarvätska (insticksvärme); andra värmer motorns metallhölje (genom att monteras direkt mot motorblocket; så kallad kontaktvärme).
Moderna bilar blir snabbt varma. Har man ett äldre fordon kan man koppla in en kupévärmare; ett elektriskt element som man dock inte får placera hur som helst, på grund av brandrisken. Förr brukade en del bilförare ta med sig en varm fäll att sitta på; framåt 70-talet kom sätesöverdrag som återgav den egna kroppsvärmen; och några decennier senare kom elvärmda säten, som numera är så vanliga.

Och så var det detta med takboxar. Fram till 1970-talet såg man nästan aldrig sådana; då surrades skidor och annan utrustning fast på takräcken. Men se på trafiken till fjällområdena en stugbytardag: de flesta bilar har en box på taket. Takboxen avslöjar direkt: en vinterturist.
Ska man köpa box måste
man betänka att kvalitén skiftar lika mycket som priserna. En tysk test visade att flera plastboxar gick sönder vid olyckor. Testvinnare blev Atera Certoboxen (den kostar från 4 000 kr, beroende på storlek) och sägs också ha ett enkelt och pålitligt monteringssystem (Master-Fit). Den billigaste boxen splittrades vid en krock i så låg hastighet som 30 km/timmen och allt innehåll flög ut.
När takboxen inte används bör den monteras bort; den kan nämligen öka bränsleförbrukningen med flera decimeter per mil.

Bland många förekommande takboxar kan nämnas Thule Pacific 700, med patenterat snabbfäste och nersänkt profil (för att minska vindmotståndet och därmed bensinförbrukningen). Pris cirka 3 400. Den betydligt dyrare Thule Motion (7 200 kr) har ett snabbfäste, för enkel montering och borttagning. Modellen Thule Atlantis vann överlägset ett tidigare takboxtest. Vill man jämföra vanligt förekommande boxar kan man söka information på exempelvis Pricerunner och även ta del av kundkommentarer. Begagnade takboxar kan med fördel sökas på www.blocket.se.

Klokt att ha i bilen

  • Extra spolarvätska
  • Startkablar
  • Isskrapa
  • Snöskyffel
  • Ficklampa
  • Bogserlina
  • En liten låda med sand

Fem praktiska tips

  1. Se till att det finns gott om spolarvätska och att den är blandad med antifrostvätska.
  2. Kontrollera att torkarbladen är i gott skick.
  3. Förvissa dig om att kylvätskan klarar riktigt låga vintertemperaturer. För lite kylarvätska ökar risken för isproppar i kylaren.
  4. Ta för vana att ofta torka av alla lampor; saltstänk bildar lätt en grumlig film på glasen.
  5. Försäkra dig om att oljan i motorn klarar vinterkylan.

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.