Var beredd på vinterväglaget

2024-05-26
För den som ska åka bil i vinter – i synnerhet längre sträckor – gäller det att förbereda både bilen och sig själv inför årstidens speciella utmaningar.

Vad är enligt branschfolk viktigast att tänka på inför mörkertiden? Matteo Rimi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, ger följande råd:

        
Håll nere hastigheten och öka avstånden vid risk för halka.

– Kontrollera belysning, kylarvätska och spolarvätska. Ta bort höstlöv från friskluftsintaget, annars får du lätt imma. Ta gärna del av våra råd när det gäller val av vinterdäck. Håll nere hastigheten och öka avstånden vid risk för halka. Se till att ha med en extra dunk med spolarvätska, liksom isskrapa, extrakläder, reflexväst, ficklampa och spade.

Maria Holm på Trygg-Hansa säger så här:

– När man ska ge sig ut på vägarna under vintersäsongen så är det a och o att man har bra vinterdäck på bilen och att de är i gott skick. Här gäller det att planera och följa väderleksrapporten så att man sätter på dem på bilen innan första halkan kommer. Många bilister tänker på att ha med sig isskrapa, första hjälpen-kit och startkablar i fall olyckan skulle vara framme och det är bra. Däremot är det färre som tänker på att det kan vara bra att ha varma kläder/filtar, reflexväst och en snöspade med i bilen om man skulle bli stående eller köra fast i snön. En bra “måste ha”-lista innehåller: isskrapa, snöspade, första hjälpen-kit, startkablar, bogserlina, ficklampa, varma kläder, drivmedel i tanken. Dryck och förnödenheter kan vara bra att ha, om man blir stående. Viktigt att ha med är en fulladdad mobil, och dessutom gärna en laddare i bilen. Försök hålla dig till större vägar då dessa har bäst snöröjning.

Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen, ger också gärna råd till Villatidningens läsare: – Serva och utrusta bilen inför vintern. Montera vinterdäcken innan första halkan. Kontrollera kylvätskans fryspunkt och att spolarvätskan har tillräckligt frysskydd. Använd elektrisk motorvärmare när det är under +10. Smörj både dörrlås och dörrlister, för att förhindra fastfrysning. Kontrollera regelbundet däckens lufttryck.”

Pressansvarige på Civilförsvarsförbundet, Anders J Andersson, tycker att man förutom tidigare nämnda råd att det är viktigt att skotta bort snö från avgasröret om bilen står i djup snö: i annat fall kan man riskera koloxidförgiftning.

Civiliförsvarsförbundet har massor av information på sin hemsida. Här ett utdrag: ”Se till att du har med varma kläder, spade, bogserlina och reflexvästar ifall bilen blir stående på vägen i köld och mörker. Det kan även vara bra att ha en påse med sand i bagageluckan. Ha gärna en folielåda med värmeljus och tändstickor eller tändare i bilen. Om du får motorstopp i mörker på en enslig väg kan du åtminstone få lite värme medan du väntar på hjälp. Om du kör av vägen i snön och måste lämna bilen kvar i snövallen medan du hämtar hjälp: Sätt upp varningstriangeln på bilens tak så att bilen syns bättre. Om du måste avlägsna dig från bilen, lämna om möjligt meddelande om åt vilket håll du går.”

Skulle man ha oturen att köra fast i snö gäller det att agera listigt snarare än kraftfullt. Att bara gasa på kan förvärra situationen: spinnande hjul sänker fordonet ytterligare samt tenderar att göra underlaget än mer isigt. Försök snarare gunga dig loss: lägg in tvåan, gasa försiktigt, se till att få ”böljande” fram-och-tillbaka-rörelser.

Om snö har fallit så är det mycket viktigt att borsta av, inte bara vindruta, sidorutor, backspeglar, lysen, reflexer, registreringsplåtar  utan även taket, motorhuv med mera. Det är inte tillåtet att köra omkring som rullande iglos. Hur kons-tigt det än låter räknas det som last om det ligger  snö på bilen. Det är också viktigt att föraren har bra sikt och även att man syns för andra.

Vid längre resor, exempelvis fjällresor så är det vettigt att ha med sig spade, ficklampa och att vara förberedd på att man kan behöva kliva ut i djup snö. Det vill säga ha med sig vinterskor och varma kläder inne i bilen och inte nedpackat.

Vinterutrustning i bilen

Trygg-Hansa gjorde 2013 en undersökning som visade att färre än var tionde hade varit med om en halkolycka under den senaste femårsperioden. Det ställdes också frågor om vilken vinterutrustning man hade i bilen. Svaren blev: Isskrapa/borste 89 %; Första hjälpen-kit 60 %; Startkablar; Bogserlina 53 %; Ficklampa/pannlampa 48 %; Reflexväst 46 %; Snöspade/skyffel 45 %; Filtar/varma kläder 35 %; Reservdunk med bränsle 13 %; Något att äta/dricka 7 %; Värmeljus 7 %; Vägsalt/sand 5 %; Snökedjor 2 %; Annat 6 %.

Morgan Isacsson, Bilprovningen, rekommenderar följande utrustning i vinterbilen: Reflexväst och varningstriangel. Två stycken LED-varningsljus (puckar med roterande LED-ljus) Ficklampa. Startkablar av bra kvalitet. Liten snöspade. Bogserlina. Laddad mobiltelefon. Minst två tjocka filtar/nödfiltar. Första-hjälpen-kudde. Liten yxa (vid körning utanför tätort). Snökedjor eller annat extra slirskydd om bilen inte är fyrhjulsdriven. Punkteringsspray för att ta sig till däckverkstad vid punktering i snöstorm.

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.