En viktig trafikfråga handlar om vad för slags däck vi använder på våra bilar. Villatidningen har vänt sig till Peter Burhre, vd på STRO, en organisation som arbetar med tekniska frågor och lagstiftning kring däck. Här ger han svar på tal.
Vilken skillnad gör det om man kör med billiga respektive dyra däck?
– Sannolikheten för problem eller komfortproblem ökar med billigare däck. Du får ej heller de bästa egenskaperna som ny teknik kommit fram till.
Hur ska man tänka när det gäller att välja däck?
– Tänk på hur du värderar de egenskaper som ljud, säkerhet, komfort med mera. Vissa bilar eller kunder är starkt prisfokuserade, andra betalar för bästa komfort.
Är lågprisdäck alls ett alternativ och i så fall när?
– Lågpris är ett alternativ när du inte prioriterar maximala prestanda i alla “grenar”. Det kan ju vara en bil som ändå inte kan leverera komfort eller de bästa vägegenskaper eller att du använder bilen på ett sådant sätt att inte egenskaperna blir lika viktiga. Det finns däck som är billiga med bra egenskaper men sannolikheten till sämre
egenskaper följer ofta priset.
Hur har prisutvecklingen på däck varit på sistone?
– Priset på själva däcken har gått ner men se till att du köper däcken inklusive god service ifall det händer någonting. Det är även så att nya bilar har större och mer komplexa däck än för tio år sedan.
Finns det nya slags däck som är särskilt rekommendabla?
– Utvecklingen av nya däck går väldigt fort så mitt råd är att välja ett fabrikat av de kända märkena. Köp dem av en auktoriserad däckspecialist som kan ge dig råd och service som passar just dig och dina behov. På frågan om dubbat eller odubbat är vi neutrala men anser att det är viktigt att kunder skall få göra ett val utifrån sina behov, inte skatt eller dubbdäcksförbud på vissa gator. Viktigt är att inte tro på dem som säger att de uppfunnit däcket som har bra prestanda i alla väderförhållanden. Det skall vara sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Vintertid eller blöta höstar så är behovet av bra mönsterdjup extra viktigt
Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen, säger följande om hållbarhet på billiga respektive dyra däck:
– Det är ingen större skillnad på hållbarhet generellt mellan billiga och dyra däck tillverkade i Europa. Men däck tillverkade i andra världsdelar kan variera stort i hållbarhet. Även förvaringssätt påverkar däckens livslängd. Däck ska förvaras på en mörk, sval och torr plats.
Vad är ett bra val både för plånboken och miljön?
– Köp däck av bra kvalitet och med bra köregenskaper. Uttrycket ”Snålheten bedrar visheten” gäller även för däck. Vad gäller miljöaspekten: Däckförsäljare är skyldiga att informera om däcks egenskaper. EU-däckmärkning infördes 2012 och ska bland annat visa däckets rullmotstånd (påverkar bränsleförbrukningen). Man bör köpa däck med lågt rullmotstånd, för att minska bränsleförbrukningen. Köp heller inte bredare däck än nödvändigt.
Fakta:
Årets augustimånad var den bästa någonsin sett till antalet registrerade personbilar. Även antalet lastbilsregistreringar slog nya rekord.
De mest sålda modellerna i augusti 2016: 1. Volvo V 70/V 90; 2. VW Golf; 3. VW Passat; 4. Volvo S/V 60; 5. Volvo XC 60; 6. Volvo V 40N; 7. Toyota Auris; 8. Kia CEE; 9. VW Polo; 10. Audi A 4; 11. Audi A 6; 12. Skoda Octavia; 13. Fiat Ducato; 14. Skoda Fabia; 15. BMW 5-serien.