Den traditionella kombibilen har på senare decennier alltmer utmanats av stadsjeepar (suvar), men på sistone än mer av en mängd crossovermodeller (cuv); en slags kompromiss mellan personbil och suv.
En cuv, ofta med fyrhjulsdrift, har för många svenskar idag blivit ”den nya kombin”. Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden, bekräftar utvecklingen:
–Crossovers har blivit allt vanligare i de mindre storlekssegmenten och har på allvar börjat utmana kombin – som dock alltjämt har en stark position på svensk bilmarknad. Men förra året blev en suv, Volvo XC60, mest sålda bil i Sverige, följd av tre kombibilar.
2017 års mest sålda suv och crossovers i Sverige var Volvo XC60, Volkswagen Tiguan, Mercedes GLC, Kia Sportage och Volvo XC90. De fem mest sålda kombibilarna var Volvo V90, Volvo V60, Passat Sportcombi, Bmw 5-serie Touring och Mercedes E-klass kombi.
Villatidningen har besökt Leksand för att jämföra kombi- och cuv-bilar på tuffa vintervägar. – En cuv har säkrare väghållning, högre markfrigång och passar bättre för den som även kör på dåliga småvägar, säger Jan Dahlberg på Bilkompaniet, som tillhandahåller några demobilar. Han berättar att här i Siljansbygden säljs idag långt fler crossovers än vanliga kombibilar.Traditionella kombibilar säljer Leksandsfirman framför allt till barnfamiljer.
– De har större lastutrymme och bättre plats för barnvagnar mer mera.
Merparten av cuvar och kombibilar kan fås i en rad versioner, med automat eller handväxel, med bensin, diesel eller hybriddrift. Även motorstyrka och övrig utrustning kan skifta.
Villatidningen provkör
Jag inleder med en kombi: Volvo V90 (från 325 000 kr), med en diesel på över 300 hästar, pigg automat, fyrhjulsdrift och en mängd lyxiga detaljer. Sätena är fantastiska: en ergonomisk dröm (man kan t.o.m. få dem med inbyggd massagefunktion!). Otroligt bra stereo, utmärkt mittkonsoll, kamera som överblickar vid parkering – och på vindrutan kan man projicerat se både den hastighet man håller och den för tillfället tillåtna. Bland ytterligare finesser kan nämnas inbyggd dragkrok, möjligheten att ge fjärrkommandon via en app och på så vis exempelvis värma upp bilen innan start, Huvudintryck: elegans, komfort och säkerhet. Designen är robust, kaxigt kantig men samtidigt med en linjeföring lite à la BMW.
Gps-en är perfekt placerad i centrum av instrumentbrädan och den stora skärmen intill är ständigt uppkopplad genom inbyggd wifi och kan ge föraren en mängd ytterligare upplysningar under resans lopp, samtidigt som passagerarna kan koppla upp andra skärmar till denna ”huvuddator” – som även fungerar som ”andrepilot” och varnar föraren för vilda djur, fotgängare på vägen osv. Utomordentligt väggrepp även på ishala vägar, lågt motorljud och en allmän känsla av soliditet och yppersta kvalitet. Totalbetyg: 5.
Som jämförelse testar jag även VolvoXC60 (från 359 000 kr); en traditionell suv – här med en prestandamässigt än vassare motor, men å andra sidan är det mer ”jeepkänsla”, högre ljudnivå och en snarare rustik än lyxig totalupplevelse. Trots ishala vintervägar känns den i alla lägen överraskande säker och stadig. Betyg: 3+.
Slutligen en crossover: Renault Kadjar (från 199 000 kr), här i form av en sexväxlad, fyrhjulsdriven 130-hästars diesel. Det är en rustik bil, utan teknologiska utsvävningar, men den ger ändå, totalt sett, ett gediget intryck, motorn är vass, kanske aningen bullrig, men förvånansvärt bensinsnål. Säker väghållning och alltigenom trevlig att köra, låt vara att den som helhet saknar den överdådiga ”lounge-känsla” Volvon gav. Betyg: 3+.
Foto i toppen: Mercedes GLC, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60