Även om elbilar fortfarande utgör en ytterst liten del av den totala bilförsäljningen i Sverige så förändras läget snabbt. Flera bilhandlare Villatidningen pratat med vittnar om att intresset från allmänheten nu är rekordstort.
I Sverige är vi långt ifrån situationen i Norge, där var fjärde ny bil är en elbil, men utvecklingen inom elbilsområdet är nu extremt snabb. Än populärare kommer elbilarna att bli när körradien närmar sig 50 mil och priset sjunker till de nivåer som gäller för dagens bensinbilar. Kanske kommer därefter elbilen att slå ut bensinbilen lika snabbt som det motsatta hände i början av 1900-talet, då den snabbt ökande produktionen av förbränningsmotorer på bara något decennium knockade elbilarna – trots att sådana hade tillverkats långt innan förbränningsmotorn ens var aktuell.
Visst måste man som elbilsägare ha koll på laddningen, men utbyggnaden av laddstationer är snabb och efterhand blir det något av en livsstil att pricka in viloställen där bilen laddas medan man själv kopplar av.
Villatidningen provkör
Villatidningen har provkört de två marknadsledande elbilarna i Sverige : Nissan Leaf och Renault Zoe.
Nissan Leaf: Försäljningsettan har onekligen fått en pangstart i år, eftersom Motormännen nyligen korat den till ”Årets smartaste bilköp”
Jag provkör Nissan Leaf både på slingrande småvägar och i motorvägsfart. De tunga batterierna under golvet fungerar som ”barlast” och förstärker känslan av ypperlig väghållning. Automatväxeln opererar steglöst och bilen svarar lyhört på minsta gaspådrag. Accelerationen är blixtsnabb: 0—100 på knappt åtta sekunder.
Formgivningen, vare sig exteriört eller interiört, är kanske ingen estetisk fullträff, men designen är fullt acceptabel. Framför allt frapperas man av all ”överdådig” teknik. Sjutumsskärmen i mitten håller föraren informerad om resrutt, laddstationer längs vägen och mycket annat. Systemet övervakar också avstånd till framförvarande bilar – och är man själv inte på alerten slår en autobroms till.
Den stora njutningen består i avsaknaden av motorljud. Man svävar fram genom landskapet som i en bubbla av glas och teknik. Och tröttnar man på tystnaden, har man tillgång till en ljudanläggning som rejält höjer helhetsintrycket.
Fyra kameror underlättar parkering och förmår sammantaget även förmedla ett ovanifrån-perspektiv på bilen.
Nissan Leaf är en bastant och rymlig mellanklassbil, körradien cirka 35 mil, och priset 387 000 kr – men som vid alla elbilsköp har man rätt till en statlig bonus à 60 000 kr.
Renault Zoe: Äntligen lanseras här en elbil i det mindre formatet – inte mycket större än en Toyota Yaris men ändå förvånansvärt rymlig och komfortabel. Precis som med Nissan Leaf har den dessutom en tyngd som ger en påtaglig känsla av stabilitet.
För dig som är på väg mot framtiden” lyder Renaults klatschiga slogan för att marknadsföra denna fullmatade stora lilla bil, med en körradie på imponerande 30 mil och med ett pris som närmar sig nivåer som kanske kan få många att lätta på plånboken: 305 000 kr minus klimatbonusen à 60 000 kr.
Renault Zoe är fullmatad med högteknologi, skön att ratta och framstår som något av en pionjärbil i det mindre formatet.
Topp 5 ligan över nyregistrerade elbilar i Sverige
1. Nissan Leaf
2. Renault Zoe
3. Tesla Model S
4. VW E-Golf
5. BMW I3
Foto i toppen: Nissan Leaf och Renault Zoe