Marknaden för bilmässor blir allt mer internationell. I mitten på 1970-talet var den då rätt småskaliga British International Motor Show på Earl’s Court i London en av Europas ledande bilsalonger. Numera är evenemanget nedlagt – dagens branschfolk rör sig i allt globalare sammanhang.
Trenden är tydlig: ett antal etablerade mässor har upphört eller äger rum allt mer sällan, medan andra, exempelvis i Kina, blivit extremt stora. Bilsalongen i Shanghai har på drygt tio år vuxit från nästan noll till att nu vara en av världens allra största.
I inget annat land säljs det idag så många bilar som i Kina; drygt 30 procent fler än i USA. De inhemska bilmärkena är idag tämligen många. Kinesiska bilar (förra året producerades 24 miljoner fordon) har blivit en allt större exportprodukt. Samtidigt har en ny trend visat sig: allt fler kineser väljer bort bilen, som inte längre är den åtrådda statussymbol den var för bara några år sedan. Det är en trend tydlig även i Europa, inte minst bland unga. Kinesiska storstäder lider dessutom av akut trafikinfarkt. Den kinesiska regeringen satsar stort på att få fram elbilar.
Idag säljs bland annat inhemskt tillverkade el-bussar med 50 mils räckvidd på en laddning!
Årets mässa i Genève med cirka 700 000 besökare presenterade hundratalet konceptbilar, varav många eldrivna. Intresset för ”ekobilar” har bland annat resulterat i att man ger ut en särskild broschyr om just miljöbilar. Höstens bilmässa i Frankfurt (IAA), med vanligen cirka en miljon besökare och utställningsytor på 1,5 hektar, fokuserar i år på megatrenden ”automatiserad körning” och ökad internetanvändning i bilen, vilket var årets fokus även på Soeul-mässan.
Bil Sweden, den svenska bilbranschorganisationen och som 1991 började arrangera Stockholms bilsalong, håller kontinuerlig uppsikt över bilmässor världen runt. Vd Bertil Moldén rankar här de internationella bilsalonger han tycker är mest spännande: ”Genève är nummer ett. Kina: Peking och Shanghai alternerar. Så har vi Paris respektive Frankfurt; fransmännen är stora i Paris, tyskarna i Frankfurt. Därtill mässan i Detroit.”
2015 års trend är enligt Bertil Moldén ”uppkopplade och självkörande” bilar. Om bilmässornas allmänna betydelse säger Moldén till Villatidningen:
– Internet har gjort att allt sker – i realtid – globalt, och mässorna har spelat ut sin roll i mindre länder. Samtidigt kostar det gigantiska pengar att arrangera mässor: personal, resor med mera.
Gissningsvis kommer internationaliseringen att innebära att bilmässorna blir både större och färre – samtidigt som det totala antalet besökare kan väntas minska, eftersom datortekniken i så hög grad tar över som allmän informationskälla.
Bilsalonger i världen
Andra ledande bilsalonger i världen arrangeras i Detroit (april), New York (april) och Los Angeles (november). Tokyo Motor Show (november) har blivit ett allt viktigare forum för ny teknik; där det vimlar av konceptbilar – och ”grön teknik” har allt tydligare fått högsta prioritet. Bilmässan i Soeul (senast i april i år) har vuxit till en av världens största. Den expansiva kinesiska bilmarknaden har resulterat i ännu en gigantisk bilmässa: China Auto show i Peking. Årets mässa hade fokus på innovativ teknik – och här som överallt är det elbilar och hybrider som drar till sig störst uppmärksamhet.
Kom ihåg att byta däck
Dags att byta däck! Under perioden 1/12–31/3 ska bilen ha vinterdäck om vinterväglag råder (=is eller frost på vägen; polis på plats har rätt att avgöra!). Minsta tillåtna mönsterdjup: 3 millimeter. Dubbdäck är tillåtna 1/10-15/4, men även annan tid, om det är, eller befaras bli, vinterväglag. Har bilen dubbdäck krävs detsamma också för eventuell släpvagn.