Sedan stadsjeepar blev trendiga på 1990-talet har fyrhjulsdrivna fordon blivit allt populärare i Sverige. År 2005 var 10 procent av alla sålda bilar i landet fyrhjulsdrivna – idag nästan 40 procent.
Generellt betraktas fyrhjulsdrift som en teknik som ökar säkerheten och ger bättre vägegenskaper vid vinterväglag – liksom förbättrad framkomlighet på snöiga eller allmänt dåliga vägar.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund), konstaterar att efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar blivit stor – trots att de i regel är dyrare och drar mer bensin.
Fyrhjuldrift innebär dock inte att per automatik något slags säkerhetsgaranti. Som vid all bilkörning hänger säkerheten på föraren. Carl-Erik Stjernvall berättar att fyrhjulsdrift allmänt sett ger bättre framkomlighet men det gäller att inte vaggas in i en falsk trygghet:
– Man hinner helt enkelt komma upp i högre farter innan man märker att underlaget sviker; att det är halt eller liknande. Studier har visat att detta kan innebära en ökad olycksrisk. På vanliga, normalt underhållna vägar, är den egentliga nyttan med fyrhjulsdrift begränsad.