Årets kulör 2015

2024-12-03
Årets Kulör 2015 är Copper Orange, en kulör som kombinerar lugnet i rosa med värmen i rött och orange. Copper Orange kombineras perfekt med ljust rosa och neutrala lertoner eller med metalliska färger som guld och koppar.

Varje år presenterar Nordsjö fem nyckeltrender i sin bok Colour Futures. Boken är en global produktion där världens främsta experter inom färg och design har samlat sina åsikter kring nästkommande års trender och kulörer. Influenser från mode, teknik, arkitektur, populärkultur och nya sociala och ekonomiska inriktningar har mynnat ut i fem trender och kulörpaletter.

– Colour Futures är ett omfattande arbete av kreativa experter från olika delar av världen. Deras åsikter i samarbete med våra designers överförs till nyckeltrender och kulörpaletter. Vi går nu mot en varmare palett som ersätter den svala blå och gröna som regerat de senaste åren, säger Per Nimér, Designchef på Nordsjö. Årets Kulör 2015 Copper Orange är en varm och harmonisk kulör. Den är ljusare och mer informell än rött, rikare och mer romantisk än orange och har värmen och lugnet av rosa. Copper Orange är lätt att matcha och kombinera med andra kulörer och material. I kombination med ljust rosa, neutrala lertoner, en glimt av klargult, krispigt vit, trä och koppar, lyser den som allra klarast.

– Årets Kulör 2015 speglar och kompletterar de stora trenderna vi ser under nästa år. Copper Orange är storslagen i all sin enkelhet. Genom att matcha Copper Orange med andra toner av orange eller med metalliska färger som guld får man en trendig look. Den gör sig också bra med naturliga toner och passar såväl med ljusa som mörka träslag, säger Per Nimér.Everyday+ – hitta magin i vardagen Colour Futures bygger på fem nyckeltrender inom kulöroch inrednings design. Tillsammans bildar de ett huvudtema som i år är ”Everyday+”. Nyckeltrenderna 2015 handlar om att hitta den underbara i det normala; magin i vardagen

– Vi lever i en tid som kräver mer omtanke för våra medmänniskor men också för vår miljö. Hållbarhet är idag ett krav snarare än en preferens och vi strävar efter äkthet och engagemang. Allt detta speglar sig i Colour Futures nyckeltrender, säger Per Nimér.

Källa: Nordsjö Idé & Design

ANDRA ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.