Bilbranschen befinner sig just nu i en extremt snabb utvecklingsfas. Medvetenheten om att koldioxidutsläppen snabbt måste ner håller på att bli allmän. Försöken med datorstyrda bilar har varit väldigt framgångsrika. Massproduktion av förarlösa fordon kan mycket väl vara verklighet inom bara ett decennium. Även utvecklingen av elbilar och hybridbilar är mycket snabb.
Satsningar på alternativ miljövänlig teknik är idag en stark trend. Investerare inom exempelvis oljebranschen satsar nu hellre på mer framtidsinriktade, miljövänliga projekt. I väntan på ett genombrott för solenergi och vätgas samt mer batterieffektiva elbilar har hybridbilen stigit fram som räddaren i nöden; eller som ett i vart fall betydligt mindre miljöförstörande fordon än vanliga bensin- och dieselbilar. Insikten om att koldioxid-eran går mot sitt slut sprider sig. I väntan på ett massivt genombrott för rena elfordon framstår hybridbilen som det kanske bästa alternativet – i en situation där lufthavet nu innehåller en tredjedel mer koldioxid än för hundra år sedan.
Det finns i dag ett femtiotal modeller av hybridbilar på den svenska marknaden. Sedan något år tillbaka har antalet hybrider på de svenska vägarna ökat starkt –även om de i absoluta tal ännu är ganska få.
Bil Sweden noterar att det förra året såldes 8 600 elbilar och laddhybrider i Sverige – men i år väntas antalet registreringar öka till 14 000.
– Det innebär i så fall en andel på drygt fyra procent av totalmarknaden, säger Bertil Moldén på Bil Sweden.
Totalt i Sverige finns nu cirka 16 000 laddbara fordon. Organisationen Gröna bilister är dock inte nöjd med utvecklingen.
– Omställningen behöver gå mycket snabbare, säger talesmannen Martin Prieto Beaulieu.
Några laddhybrider som ökat starkt i Sverige det senaste året är Volvo V60 N, BMW 13 (REX), VW Golf GTE och Toyota Prius Plug-in.
Just Toyota ligger långt fram när det gäller hybridtekniken och har redan sålt 8 miljoner hybridbilar. Företaget var dessutom ett av de första att introducera den. Några taxiförare som kört Prius-bilar uppemot 70 000 mil utan större problem säger att totalkostnaderna är betydligt lägre än med Volvo V70 med dieselmotor, som i dagsläget är landets vanligaste taximodell.
Priserna på hybridbilar har börjat sjunka rejält. Dock har supermiljöbilspremien sänkts för hybridbilar – vilket gör att lite av moroten äts upp, som Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännens riksförbund, uttrycker det.
Polismyndigheten informerar:
”Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är, eller befaras bli vinterväglag. Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Listan över alla undantag finns på Transportstyrelsens webbplats.”
Vad är en hybridbil?
Ofta åsyftas en elhybridbil, det vill säga försedd med såväl förbränningsmotor som en eller flera elektriska motorer. Till elmotorerna hör uppladdningsbara uppladdningsbara batterier som laddas under körningen eller via elnätet när bilen står stilla. Elmotorerna kan fungera som generatorer, och vid exempelvis inbromsning laddas batterierna. Hybridbilar benämns efter bland annat motorernas funktion, graden av eldrift och uppladdningsmetod.