Suvar högsta mode

Profilbild

Bilåret 2020 har, som så mycket annat, börjat katastrofalt: många fordonsindustrier världen runt är nedstängda, trafiken minskar kraftigt, och oljepriset har rasat 75 procent jämfört med för bara några månader sedan.

Det kommer en tid när vi åter kan börja resa och åter ge oss ut på vägarna. Kanske i stadsjeepar, eller så kallade suvar? Eller i de allt populärare kompaktsuvarna som är ett mellanting mellan traditionella stadsjeepar och personbilar.

För några decennier sedan blev stadsjeepar högsta mode – och trenden med dessa lite större, vanligen fyrhjulsdrivna fordon, har därefter vuxit sig synnerligen stark, inte minst i Sverige.

– SUV-segmentet har ökat, framför allt de mindre suvarna. Idag är drygt 35 procent av nybilsregistreringarna, suvar jämfört med 22 procent år 2015, säger Mats Mattsson, statistikansvarig på branschorganisationen Bil Sweden.

Gränsen mellan suv–crossover-suv är flytande, påpekar Mattsson som menar att det är en definitionsfråga. Crossovermodeller brukar också omtalas som ”kompaktsuvar”, dit exempelvis Volvo XC70 räknas.

Stadsjeeparna har kritiserats för sin relativt stora miljöpåverkan men också för att de, på grund av storlek och tyngd, vid kollisioner kan utgöra en extra fara för mötande fordon. Att många suvar på senare år blivit allt mer kompakta och bränslesnålare hänger samman med kritiken mot resurskrävande tillverkning och inte minst hög bränsleförbrukning.

På sistone har många suvar blivit påfallande bränslesnåla, och vissa modeller har blivit ett slags mellanting mellan ordinarie personbil och suv, där många uppskattar både framkomligheten på dåliga vägar men också bekvämligheten; inte minst äldre gillar att de är lätta att stiga i och ur samt att man sitter högt och med så god utsikt.

Även inom segmentet suvar tar hybrider och rena elbilar allt större marknadsandelar – och utvecklingen går snabbt – även om den i rådande corona-läge tillfälligt avstannat.


Topp 10 suvar i Sverige

Sett till statistiken för nyregistreringar januari–februari 2020

  1. Kia Niro
  2. Volvo XC40
  3. Volvo XC60
  4. VW Tiguan
  5. Mitsubishi Outlander
  6. VW T-Roc
  7. Toyota RAV 4
  8. Mercedes GLC
  9. Audi E-tron
  10. Hyundai Kona

Kia är i dag tredje största bilmärke i Sverige och är omtalat för sin höga säkerhet och för sin sjuåriga nybilsgaranti. ”Kompaktbilen” Kia Niro finns i en hybridversion för 270 000 kr – och batteridriften räcker till nästan 6 mils körning. Den välutrustade crossovern ger låga totalutsläpp – men finns även som elbil (Kia e-Niro).

Volvo XC40, som häromåret utsågs till ”Årets bil i Europa”, finns nu som laddhybrid (och kommer snart även som elbil, i enlighet med Volvos planerade övergång till enbart eldrift). Modellen XC40 har både en trecylindrig bensinmotor och en 82-hästars elmotor, som ger ca 40 km räckvidd. Totalt sett hamnar bensinförbrukningen på låga 0,17 l/mil, och koldioxidutsläppet på 48 g/km.

Volvo XC60 har länge varit Europas bäst säljande mellanstora suv, och även i Sverige fortsätter modellen att ligga högt i försäljningen.

Nummer 4 på ”svensktoppen”, VW Tiguan, har en sportig karaktär men kan samtidigt, åtminstone interiört, påminna om Golf-modellen. Den bensindrivna modellen drar knappt 0,7 l/mil – men det har aviserats att den snart kommer även som laddhybrid, vilket kommer att innebära en långt lägre förbrukning.


Vägnätet i Sverige
Motorväggsbyggandet har för närvarande nästintill upphört i Sverige, uppger Alexandra Elias på Trafikverket. Men en rad vägsträckor håller på att förbättras och kommer att ge ökat flyt i trafiken. På den lite besvärliga sträckan Göteborg—Örebro, där vägstandarden är minst sagt växlande, pågår etappvisa förbättringar: flera sträckningar kommer att bli mötesfria och dubbelfiliga.

Senare i år blir en ny tunnel under Göta älv i Göteborg, Marieholmsförbindelsen, klar. Andra arbeten som är på gång: den stora förbifarten väster om Stockholm, där E 4-trafiken läggs utanför citybebyggelsen, liksom projektet med en tvärförbindelse på Södertörn, alltså någon mil söder om Stockholms innerstad.
De närmsta åren väntas byggstart för bl.a. sträckorna Borlänge—Djurås (E 16) och Gladhammar—Verkebäck (E 22). Även en del av den smala vägen mellan Mora och Orsa kommer att förbättras – liksom E 10 genom Kiruna, som kommer att flyttas – i ett läge där ju nu en stor del av hela stan flyttas p.g.a. sättningar i marken bortåt gruvområdet.

Dessutom har regeringen nu gett Trafikverket klartecken för en rad ytterligare vägbyggen; de längre sträckorna gäller Vårgårda—Vara (E 20) och Katrineholm—Bie (riksväg 56).


Foto: Kia Motors Corporation

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.