Fyrhjuldsdrift har på senare år blivit allt mer populärt. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna? Här kommer experternas råd.
Trots att fyrhjulsdrift innebär en högre prislapp och något högre bensinförbrukning har efterfrågan varit relativt stor. Och den viktigaste fördelen är att framkomligheten förbättras.
– Som fordonsägare av fyrhjulsdrivet fordon sedan minst 15 år anser jag fyrhjulsdrivna bilar vara helt överlägsna beträffande säkerhet och framkomlighet vid dåliga väderförhållanden som regn, snöfall och halt väglag, säger Göran Vikman, besiktningsingenjör, Opus bilprovning.
– Dessutom är det en fördel när man ska dra tyngre släp, säger Mikael Andersson, presschef Transportstyrelsen.
Visst innebär fyrhjulsdrift fördelar på vissa underlag, men inte på alla.
– Det är många faktorer som spelar in, såsom däckens kvalitet, säger Göran Vikman och fortsätter:
– Viktigast är att anpassa hastigheten efter väg och trafikförhållanden; stoppsträckan vid oförutsedda händelser påverkas inte nämnvärt om fordonet är fyr- eller tvåhjulsdrivet.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige vill dock höja ett varningens finger när det gäller säkerheten. Även om framkomligheten och väggreppet förbättras gäller det att som förare inte ha en övertro på sig själv.
– Studier har visat att beteendet kan innebära en ökad risk för olyckor, tvärtemot vad många förväntar sig.
– Bilspekulanter bör tänka ett varv extra om fyrhjulsdrift är nödvändigt sett till var man kör. Den som bor på landet har sannolikt större behov av fyrhjulsdrift än stadsbon, säger Mikael Andersson, Transportstyrelsen.
3 experter om vinterdäck:
Mikael Andersson, Transportstyrelsen. – Innan man väljer vinterdäck, dubbfria eller inte, ska man tänka igenom sina behov. Vid osäkerhet om däckvalet är det alltid bra att prata med sin däckhandlare. Dessutom är det viktigt att ha rätt lufttryck och tillräckligt mönsterdjup. Nya vinterdäck ska vara märkta med alptopp/snöflinga eller vara dubbade.
Rickard Cosini, NTF. God säkerhet får man främst genom att välja däck lämpade för årstiden. Dessutom bör man ha minst 3 mm mönsterdjup på sommaren och minst 5 mm på vintern samt regelbundet kontrollera lufttrycket. Viktigast av allt: att anpassa hastigheten utifrån underlaget.
Per Anders Blommefors, Bilprovningen. – Man ska sikta in sig på de däck som biltillverkaren rekommenderar för respektive modell. Köper man begagnade däck bör man kolla hur gamla de är; det står på varje däck när det är tillverkat. Generellt är dubbfria vinterdäck väl så säkra som dubbade, även om dubbdäck har ett övertag på isiga ytor. Men oavsett vilket slags vinterdäck man har ska man inte låta sig invaggas i falsk säkerhet. Grundläggande är att man kör försiktigt och med omdöme.
Ny regler för däck
Från den 1 maj 2021 gäller nya regler för energimärkning av däck. Skalan för energieffektivitet och väggrepp är A-E. Med den nya märkningen blir det lättare att välja vinterdäck. Om energimärkningsetiketten har snögreppsmärkning är däcket ett godkänt vinterdäck enligt lag. Har energimärkningen dessutom isgreppsmärkning är däcket anpassat för isiga vägar i Norden.
Dubbdäck omfattas inte av den nya energimärkningen. De är med automatik ett vinterdäck anpassat för nordiska förhållanden. Att köra med vinterdäck på vintern är viktigt för trafiksäkerheten. Vinterdäck måste användas mellan den 1 december och den 31 mars. Dubbdäck får dock användas mellan 1 oktober och den 15 april. Huruvida du bör sätta på dubbdäck beror väldigt mycket på hur du använder ditt fordon.
Källa: Rickard Cosini, NTF
Fler köper bil
Hittills i år har registreringarna av personbilar ökat med 28 procent jämfört med samma period förra året, men ligger knappt en procent under nivån januari-juli 2019. Uppgången under första halvåret förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret. Det uppger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.