En historisk omställning

2024-05-28

Bilbranschen befinner sig i en historisk omställningsfas. Hybridbilar banar väg för starkt minskad bensinförbrukning, bensinbilar är på väg bort, och elbilarna förebådar en framtid där koldioxidutsläppen minimerats.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund. Foto: MRF

Trots att fyrhjulsdrift innebär en högre prislapp och något högre bensinförbrukning har efterfrågan varit relativt stor. Och den viktigaste fördelen är att framkomligheten förbättras.
– Som fordonsägare av fyrhjulsdrivet fordon sedan minst 15 år anser jag fyrhjulsdrivna bilar vara helt överlägsna beträffande säkerhet och framkomlighet vid dåliga väderförhållanden som regn, snöfall och halt väglag, säger Göran Vikman, besiktningsingenjör, Opus bilprovning.
– Dessutom är det en fördel när man ska dra tyngre släp, säger Mikael Andersson, presschef Transportstyrelsen.
Visst innebär fyrhjulsdrift fördelar på vissa underlag, men inte på alla.
– Det är många faktorer som spelar in, såsom däckens kvalitet, säger Göran Vikman och fortsätter:
– Viktigast är att anpassa hastigheten efter väg och trafikförhållanden; stoppsträckan vid oförutsedda händelser påverkas inte nämnvärt om fordonet är fyr- eller tvåhjulsdrivet.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige vill dock höja ett varningens finger när det gäller säkerheten. Även om framkomligheten och väggreppet förbättras gäller det att som förare inte ha en övertro på sig själv.
– Studier har visat att beteendet kan innebära en ökad risk för olyckor, tvärtemot vad många förväntar sig.

– Bilspekulanter bör tänka ett varv extra om fyrhjulsdrift är nödvändigt sett till var man kör. Den som bor på landet har sannolikt större behov av fyrhjulsdrift än stadsbon, säger Mikael Andersson, Transportstyrelsen.

Laddbilar bromsar in

I juni uppgick andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen till 49,4 procent, men i juli bromsade den in till 37,6 procent.

Bonus malus ändrat

– Den 1 april justerade regeringen Bonus malussystemet som bland annat medförde sänkt bonus för laddhybrider och en höjd bonus för elbilar. Styrmedelsförändringarna tillsammans med negativa effekter av coronaepidemin leder till en mycket ryckig fordonsmarknad. Sammantaget slår dessa förändringar negativt, framförallt mot företag. Det säger Jessica Alenius på Bilsweden.

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.