Laddhybrid eller elbil? Många har svårt att välja. – Jag tror att det viktigaste är att ärligt fundera på sina behov, säger Kristofer Rask, grundare av sajten alltomelbil.se.

En laddhybrid kan laddas både genom elnätet och med förbränningsmotorn. Ofta kan den köras många mil innan den måste laddas. Många storstadspendlare ser en fördel i detta: elbil till vardags, ”vanlig” bensinbil (men driftsnålare) på långturer. Den som väljer en ofta betydligt dyrare elbil tar ett mer resolut steg i klimatvänlig riktning – men gör sig också beroende av batteristatusen.

Kristofer Rask, grundare av webbsajten alltomelbil.se. Foto: Filip Pilthammar

– Det är så klart viktigt att köpa en bil som fungerar i vardagen och passar dina behov. I alla fall till 99 procent! Till den där sista procenten kan du alltid låna eller hyra något annat, säger Kristofer Rask, grundare av sajten alltomelbil.se.

– Om du klarar de flesta av dina resor med en elbil så skulle jag säga att det är det bättre valet. Elbilarna är också förknippade med lägre drift- och ägandekostnader, säger Rask men menar samtidigt att en plugin-hybrid kan vara ett enklare val om man känner sig osäker på om dagens elbilar skulle räcka till för ens behov.

– Plugin-hybrid kan ju på så vis vara en mjuk övergång, men du ska också tänka på att du också får "baksidan" av att äga en bil med förbränningsmotor. Även om det finns både batteri och elmotor så finns det dessutom behov av oljebyten och andra serviceåtaganden eftersom den också har delar precis som en bil med förbränningsmotor, säger Rask och fortsätter:

Idag har Sverige dubbelt så många elbilar på vägarna jämfört med för ett år sedan. Den vanligaste modellen just nu är Tesla Model 3. Foto: Tesla

– Det absolut viktigaste med plugin-hybriden är att se till att du sköter laddningen så att du nyttjar eldriften fullt och håller nere på driftkostnader och utsläpp. Utbudsmässigt finns det ju ett större utbud av plugin-hybrider än elbilar idag. Fanny Hellgren, informationschef på Toyota Sweden, framhåller att hyb-
ridbilar, växelvis drivna av bensin- och elmotor, är ett kostnadseffektivt alternativ med stor miljönytta som inte kräver extern laddning; föraren kan bara tanka och köra.

Volkswagen ID.4, här i GTX- versionen, blev med 7 177 exemplar den mest registrerade elbilen i Sverige under 2021. Foto: Volkswagen

Hellgren framhåller samtidigt att en laddhybrid som inte laddas och utnyttjas för eldrift har nackdelen att alltid bära med sig ett betydligt tyngre batteri och den inverkan detta har för både inköpspris och bränsleförbrukning.

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.