Familjebilen en stor affär

Bjorn Gustavsson

Att köpa familjebil är en stor affär. Vad är viktigast att tänka på? Här kommer experternas råd!

Emmi Jozsa, marknadschef på Mobility Sweden. FOTO: Bil Sweden

Emmi Josza på branschorganisationen Mobility Sweden (f.d. Bil Sweden) pekar på flera aspekter som bör beaktas. Det viktigaste, menar hon, är familjens behov och budget. Vid val av familjebil bör man dessutom titta extra på baksätets säkerhetsrustning.
Beroende på var man bor och hur mycket man kör, bör man dessutom överväga fossilbränslebil eller el- och laddhybrid.
– Har man möjlighet att installera en laddbox hemma vid huset är laddbar bil billigast. Vidare bör man försöka jämföra driftskostnader – försäkring, besiktning, fordonsskatt, drivmedelskostnad, däck, service och såvidare.
– Här bör även kostnaden för insatt kapital räknas in och en uppskattning av den årliga värdeminskningen.
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund, tycker att alltför många ”köper med ögonen”. Han anser att man borde vinnlägga sig om ”en sundare inställning” vid val av bil.
– Analysera det egna behovet. Alltför många har en bil för att hela familjen ska åka till fjällen – trots att de kanske åker dit bara vartannat år. Gör en kalkyl för den bil som fyller 95 procent av dina resor, det vill säga. det normala transportbehovet. Gör detsamma för bilen som fyller 100 procent av behovet.

Takbox kan vara ett bra komplement för längre resor tipsar Emmi Jozsa på Mobility Sweden. FOTO: BigStock

– Jämför prisskillnaden mellan dessa två, inklusive kapitalkostnader, värdeminskning, underhåll, däck och drivmedel. Beakta att bara däcken på en premiumbil kostar 1—3 kr/mil. Är skillnaden liten, välj en bil som löser 100 procent av ditt behov. Men troligen är kostnadsskillnaden stor mellan bilen för det dagliga behovet och den som innefattar även fjällresan.

Generellt kan det vara lätt att tänka ”fabriksny” när man ska köpa ny bil. Men som många i branschen påpekar: även bilar med några år på nacken kan kännas nya – och den värsta värdeminskningen har passerat. I vilket fall är det viktigt att göra en ordentlig kostnadskalkyl inför köpet. Och att jämföra finansieringsalternativ.

Arturo Arques, privatekonom på Swedbank, understryker vikten av att noggrant planera köpet.

– Att äga och köra bil är en av de högsta löpande utgifterna för hushållen. Många finansierar köpet med lån vilket gör bilägandet ännu dyrare. Man bör alltså anpassa bilköpet efter behov och plånbok. En stor bil är ofta dyrare än en mindre, både i inköp och drift.

– En viktig post är värdeminskningen. Ett råd är att amortera minst i samma takt som värdeminskningen på bilen. Köper du en bil för 300 000 kronor och betalar 60 000 kontant (20 procent) bör du amortera billånet på 240 000 kronor på maximalt fem till åtta år. Det innebär en amortering på mellan 4 000 och 2 500 kronor per månad.

Nordeas privatekonom, Ingela Gabrielsson, påminner om att det finns flera sätt att idag ha tillgång till bil: man kan köpa, leasa eller gå med i en bilpool. Hon anser att det kan vara klokt att välja begagnat, för att hålla nere inköpspriset.
– En helt ny bil förlorar snabbt i värde, i princip redan när den rullar ut från försäljningshallen.

– Genom att köpa en elbil slipper man helt utgifter för bensin eller diesel och får en miljövänlig bil. Istället måste man säkerställa att det finns goda laddmöjligheter. Bor man i hus kan man installera en egen laddstolpe, och i annat boende kan det finnas gemensamma laddstolpar.
– Jämför villkoren mellan olika billån om du ska köpa ny eller begagnad bil. Titta även på vad bilförsäkringen kostar, och jämför olika erbjudanden. Om du ska leasa en bil kan månadskostnaden variera stort mellan olika bilmärken. Månadskostnaden beror också på hur många mil du planerar att köra per år. Undersök villkoren för leasingen. Om din bil är skadad eller extra sliten när leasingavtalet går ut kan du bli ersättningsskyldig. Något att tänka på för en barnfamilj.

Statistik

Under mars registrerades 28 710 nya personbilar, en minskning med 40 procent jämfört med 2021. Andelen laddbara bilar uppgick till nära 56 procent och elbilarna stod för 32 procent av de totala registreringarna. Källa: Mobility Sweden.

Foto toppbild: BigStock

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.