Det finns en hel del spännande bilnyheter att vänta under året. SUV-trenden håller i sig, bilar blir mer automatiserade, och framförallt sker en snabbt ökande elektrifiering.
– Vi kommer att få se ett år med många lanseringar av nya modeller med speciellt fokus på laddbara bilar, såväl elbilar som laddhybrider. Detta är extra spännande för den svenska marknaden där vi tror att andelen laddbara bilar i år kommer att bli 30 procent. Förra året var andelen bara drygt 11 procent, berättar Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden: – Cirka 100 nya elbilsmodeller och lika många laddhybrider kommer att lanseras de närmsta två åren. Idag har vi högre efterfrågan än utbud av dessa fordon, konstaterar Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden. I övriga Europa är det i stort sett samma modeller som kommer att introduceras. – Däremot kan introduktionstidpunkterna variera. När det gäller just laddbara bilar upplever vi Sverige som en prioriterad marknad. Procentuellt sett är vi nu 4:a – efter Norge, Island och Holland. Förutom elektrifiering så håller SUV-trenden i sig – med ökad andel SUV:ar även i de storleksmässigt mindre segmenten. – Bilarna blir dessutom mer och mer automatiserade, med avancerade assistentsystem som nödbromsningssystem, filhållningsassistent, adaptiv farthållare, etcetera. På sikt kommer vi att få se självkörande fordon. Dessutom sker en stor frammarsch för datorsystem som övervakar körningen, supertydliga skärmar för gps samt de oftast enorma ljudanläggningarna. Successivt tuffare utsläppsregler har gjort dagens bilar allt bränslesnålare. Likväl satsar fordonstillverkarna massivt på en övergång till elbilar och hybrider. Priserna har dessutom börjat pressas rejält. Trots att det fortfarande introduceras många nya bensindrivna bilar – och trots att dessa genomsnittligen är billigare – fortsätter el- och laddhybriderna sitt segertåg, med kraftigt ökade räckvidder och rejält dalande priser tack vare allt större tillverkningsvolymer. Vätgasbilar och biobränslebilar däremot har det tufft. Hur framtiden ser ut för dessa är ännu osäkert – trots att många svenska politiker predikar biobränsle som om det vore lösningen på hela klimatfrågan.
Några av årets nykomlingar
Volvo lanserar sin första eldrivna suv, XC40 Recharge, med en körradie på 40 mil – och snabbladdning på 40 minuter.
Polestar, ett bolag avknoppat från Volvo, presenterar Polestar 2, med 50 mils körradie. Pris drygt 650 000 kr.
Seat, Skoda och Volkswagen lanserar elektriska småbilar i prisintervallet 250 000—275 000 kr och med räckvidder på cirka 25 mil.
Ryckig bilmarknad
Nybilsregistreringarna ökade i december med hela 108 procent (!) jämfört med samma månad 2018. Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, säger att många passade på att köpa ny bil innan fordonsskatten höjdes den 1 januari. – Fordonsskatten har höjts i olika omgångar under bara 1,5 års tid, vilket skapat en stor ryckighet på marknaden. Fordonsskatten har ökat med mellan 400—800 procent för många personbilar. Nya regler och skattesystem, både inom EU och i Sverige, har skapat stor osäkerhet på bilmarknaden. Bilstatistik 2019 År 2019 registrerades 356 036 nya personbilar i Sverige, vilket är 0,7 procent mer än 2018 och den tredje högsta årssiffran någonsin.
Källa: Bil Sweden
Foto i toppen: Volkswagen