Så får du bättre sömnkvalitet

Maria Zaitzewsky Rundgren

Med tanke på att vi tillbringar en tredjedel av dygnet i sängen är den en möbel som man ska ställa höga krav på – både vad gäller kvalitet och komfort. Rätt säng ger bättre sömn och därmed en ökad livskvalitet.

Linda Strand, sortimentutvecklare hos en av Sveriges större sängtillverkare, råder alla som ska köpa säng att ta hjälp av expertis i butik samt prova sig fram till den säng som känns bäst utifrån kroppstyp och personliga preferenser.

Genom att prova olika bäddmadrasser kan man sedan skapa en mer personlig komfort i sängen.
– När man beslutat vilken typ av säng man önskar är det dags att prova olika sängmodeller. I alla sängtyper finns oftast olika zonindelningar och hårdhetsgrader att välja mellan. Här är det viktigt att provligga sängarna i lugn och ro, gärna med samma bäddmadrass ovanpå för att lättare känna skillnad på sängens zonindelning och fasthet.
– En bredaxlad person som väger hundra kilo behöver oftast en fast säng med avlastning kring axelpartiet, så att axlar och armar kommer ner. Medan en lättare timglasformad person kan behöva en mjukare säng med stöd för svanken. Det man vill uppnå är en jämn avlastning som gör ryggen rak, säger Linda Strand och tillägger att när man ringat in vilken säng som är lämplig utifrån vikt och kroppstyp är det dags att fundera på den personliga komforten.
— Med bäddmadrassen kan du skapa olika komforter i samma säng. Tycker du om en mjukare komfort i sängen men behöver en fast resår kan en mjuk bäddmadrass skapa rätt känsla, konstaterar Linda Strand, som rekommenderar att alltid använda madrasskydd på bäddmadrassen. Då håller den sig fräsch längre.

Bäddmadrassen tar cirka 30 kilo av kroppsvikten och finns i olika tjocklekar och prisklasser – och de kan kosta nästan lika mycket som själva sängen. Men det är väl investerade pengar eftersom bäddmadrassen kan göra stor skillnad för en ordinär säng. Hållbara naturmaterial är populära, som exempelvis naturlatex och ull. Men det finns i dag också bäddmadrasser i funktionsmaterial som anpassar sig efter kroppen och ger extra tryckavlastning. Om man är varm finns även luftiga material som leder bort värme och fukt vilket gör att sängen upplevs svalare.

Kostnaden för en säng beror på råvarukostnader och kvalitet. Se också till tillverkningsprocessen, var och hur sängen är tillverkad, om den är svenskproducerad och huruvida den har miljömärkningar.

Avtagbar klädsel kommer mer och mer på marknaden och är ett led i ett miljötänk där man vårdar, återanvänder och uppgraderar sin säng. Det är exempelvis möjligt att byta ut resårkassetter på vissa sängmodeller och på så sätt ge sängen ett längre liv. Två resårmadrasser ger ökad flexibilitet; kanske uppstår en dag behovet av två enkelsängar?
– Vi ser också en ökad efterfrågan på riktigt breda sängar, 210 centimeter. Många låter barnen sova i dubbelsängen och då behövs en stor och mysig familjesäng. En annan spännande trend är tyngdtäcken. De har tidigare mest använts inom vården, men kan nu även köpas av privatpersoner. Tyngdtäcken gör att man kommer till ro snabbare och ger en bättre djupsömn, säger Linda Strand.


10 tips för bättre sömn

1. Sänk temperaturen i sovrummet. Lagom är 16 – 18 grader.

2. God ventilation är viktigt, sov gärna med fönstret på glänt.

3. Mörklägg, gärna med persienner och mörkläggningsgardiner.

4. Satsa på lakan av god kvalitet. Hög vävtäthet ger svalare lakan. Tvätta lakanen ofta.

5. Satsa på täcken och kuddar av god kvalitet.

6. Ljudisolera, gärna med en vadderad sänggavel. Den absorberar mycket ljud.

7. Hellre naket golv än lurviga mattor som samlar damm. Men en bra matta binder dammet i stället för att yra runt.

8. Rengör ofta under sängen och i sovrummet. Damm irriterar slemhinnorna och stör sömnen.

9. Undvik teve och annan elektronik i sovrummet.

10. En dov färgskala i grönt, grått eller blått i sovrummet är rogivande.


Foto: Kungsängen

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.