Dubbat eller inte – så väljer du

Profilbild

Är det dags att byta däck inför vintersäsongen? Bengt Wahlberg, informationschef på The Scandinavian Tire&Rim Organization, ger viktiga råd om vad man ska tänka på.

– Viktigast är att tänka efter vilka behov och användningsområden som man har och kommer att använda sin bil i.
– Den vanligaste frågan från konsumenter brukar vara om man ska välja ett dubbat eller dubbfritt däck. Svaret på det är att det beror till största del på vilken typ av underlag och väglag som man kommer att använda sina däck i. Bor man utanför storstäderna och har vägar där det ofta blir packad snö och is så kanske ett dubbat däck är att föredra. Bor man i en storstad, eller i ett område där vägarna ofta är snöröjda eller det är lätta vinterförhållanden, så kan ett dubbfritt vinterdäck vara ett alternativ, men man får aldrig glömma bort den psykologiska effekten som ett dubbat vinterdäck kan ge för de som känner sig osäkra när de kör på snöiga och isiga vägar.
–Europeiska dubbfria vinterdäck kan vara ett alternativ för de områden i Sverige där det sällan blir låga temperaturer eller is, utan mer snö och slask, eller för de som ofta kör neråt södra Europa.

Och när det gäller sommardäck?
– Det finns många varianter, men de är mer uppdelade i vilken typ av bil man har och vilka typer av vägar som man använder dessa på. Det är oftast bäst och säkrast att vid byte välja det sommardäck som satt originalmonterat på bilen från början, alternativt till ett med motsvarande egenskaper som originaldäcken.
–De däck man valt som originalmontering är utvecklade och testade i samarbete med fordonstillverkarna. Byter man till ett däck med en annan hastighetsklass (högre eller lägre) så kan det ha en stor inverkan på bilens köregenskaper och/eller komfort, även vid lägre hastigheter.
–När det gäller däckens ekonomi så är det många som tror att man spar pengar på att köra samma däck året runt, men man ska vara medveten om att exempelvis ett nordiskt dubbfritt vinterdäck som är utvecklat för låga temperaturer och grepp på is har en mjukare gummiblandning i slitbanan som slits fortare sommartid då temperaturen normalt sett är högre, och dessutom så blir köregenskaperna vid en inbromsning eller undanmanöver sämre än med ett sommardäck på samma underlag.

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.