Miljöbilar går som tåget

Profilbild

Elbilar och laddhybridbilar går som tåget – skulle man kunna säga. Enligt ny statistik från BIL Sweden, var nästan hälften av alla bilar som såldes i Sverige under december 2020 laddbara.

Mer än 30 procent av alla personbilar som registrerades förra året var el- och hybridbilar. Så sent som 2016 var andelen endast 2,5 procent. Det pågår nu med andra ord ett teknikskifte, något som bekräftas av branschorganisationen BIL Sweden.
– Laddhybrider och elbilar ökade med 133 procent under 2020, säger Dan Jormvik på BIL Sweden och beskriver utvecklingen på området som ”fantastisk”.
– Att regeringen och samarbetspartierna höjer bonusen från 60 000 till 70 000 kr vid köp av en ny elbil är bra. Likaså satsningar på laddinfrastruktur. Men samtidigt försämras bonusen för laddhybrider; den sänks för de flesta modeller med uppemot 10 000 kr. Detta är olyckligt, eftersom laddhybrider driver på utvecklingen mot elbilar. Dessutom planerar man att kraftigt höja förmånsvärdet för tjänstebilar den 1 juli.

Laddhybriden Passat GTE är populär enligt försäljningsstatistiken. Foto: Volkswagen

Eftersom 74 procent av alla laddbara bilar förra året registrerades på företag, där många är tjänstebilar som brukas privat, ser BIL Sweden en risk att den positiva utvecklingen bromsas upp. Organisationen har därför föreslagit att det återinförs en tillfällig nedsättning av förmånsvärdet för laddbara bilar.
– Köpare av laddhybrider bör sätta bilen i trafik innan 1 april; därefter minskar troligen bonusen. Ska man köpa en elbil bör man sätta den i trafik efter 1 april; då får man troligen 10 000 kr högre bonus, säger Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden.

Volvo V60 toppar listan bland förra årets populäraste laddbara bilar. Foto: Volvo

Renodlade elbilar ökade 2020 med 79 procent och utgör nu nästan 10 procent av alla nyregistrerade bilar. Per-Anders Blommefors på Bilprovningen anser att om man har flera bilar i familjen kan det vara både miljömässigt och ekonomiskt att renodla funktionerna och alltså ha en elbil för kortkörning och en traditionell bil för långkörning.

Kia Niro Plug-in hybrid är en hybridmodell som ökar starkt. Foto: Kia Motors

Blommefors påminner också om att dragkrok inte fungerar på alla el- och hybridbilar. Vidare blir hybridbilarna, på grund av dubbla tekniker (både el- och bensindrift), både dyrare och tyngre än traditionella fordon.

Miljöbil och skatt – detta gäller:

”Fordonsskatten består av ett grundbelopp à 360 kr/år och ett belopp som beräknas utifrån bilens koldioxidutsläpp. En elbil beskattas därigenom endast med detta grundbelopp – och det gäller även för hybridbilar som släpper ut 95 g koldioxid eller mindre, per kilometer.”
– Jonny Geidne, Transportstyrelsen.

”De nya reglerna om skattereduktion för installation av grön teknik innebär att en privatperson som köper en installation av laddningspunkt för elfordon kan få skattereduktion med 50 % av kostnaden.”
– Pia Blank Thörnroos, rättsexpert på Skatteverket

Populäraste bilarna 2020

Förra årets populäraste laddbara bilar var Volvo S/V60, VolvoCC60 och VW PassatGTE. Andra hybridmodeller som ökar starkt: Kia Niro Plug-in hybrid, Volvo XC40 och Audi E-tron (för övrigt mest sålda laddbara bil i Norge år 2020). Intressanta nykomlingar på elbilsområdet är enligt Klaus Silfvenius på Motorbranschens Riksförbund, MRF, exempelvis svenska Polestar (Kinatillverkad) och Volkswagen ID.3.

RELATERADE ARTIKLAR

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.