Blickar man ut över den globala fordonsmarknaden haglar nyheterna tätt – och elbilsmarknaden, som ju länge varit het, är nu glödhet.
Utvecklingen skenar – och i takt med massproduktion och bättre batterier kan elbilen inom kanske bara ett fåtal år vara det självklara valet för stora grupper bilköpare.
– Bilindustrin har fattat galoppen, och i år kommer en hel del nytt. Audi har ju just släppt sin E-tron GT, en bil i övre prisklassen, men i år kommer också Q4, en mellanklass- SUV som nog blir intressant. BMW kommer med sin iX som till skillnad från iX3 inte är en ombyggd fossilbil, och följs senare av i4, en vacker sportsedan.
Fler nykomlingar värda att framhålla enligt Klaus Silfvenius: Honda E och Mercedes EQA (en mindre el-SUV). Därtill kommer VW att släppa ID.5 och ID.6 och Skoda sin ENYAQ, Ford sin Mustang Mach-E (en suv) och Tesla sin modell Y.
– Men den största förändringen kommer när övriga kinesiska märkena sätter ned foten. DFSK finns redan här, ett halvdant försök som nog inte accepteras av gemene man, sedan kommer Byton, följt av XPeng och NIO; den senare byggd för att i en robotverkstad kunna byta ett tomt batteri mot ett fullt på bara tre minuter. Även Geely är på väg.
– Förlorarna är de etablerade tillverkare som inte klivit på tåget. Renault tar desperat tag i sin lönsamhet. Och Ford och GM lever huvudsakligen på inkomster från den amerikanska marknaden där omställningen fortfarande är långt borta.
Klaus Silfvenius nämner avslutningsvis att den kommande avgasnorm som EU förbereder, ”Euro 7” (oklart när den ska införas), är så omfattande ”att det blir döden för bensin- och dieselmotorerna”.