Elbilsmarknaden glödhet

Profilbild

Blickar man ut över den globala fordonsmarknaden haglar nyheterna tätt – och elbilsmarknaden, som ju länge varit het, är nu glödhet.

Utvecklingen skenar – och i takt med massproduktion och bättre batterier kan elbilen inom kanske bara ett fåtal år vara det självklara valet för stora grupper bilköpare.

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria.

– Bilindustrin har fattat galoppen, och i år kommer en hel del nytt. Audi har ju just släppt sin E-tron GT, en bil i övre prisklassen, men i år kommer också Q4, en mellanklass- SUV som nog blir intressant. BMW kommer med sin iX som till skillnad från iX3 inte är en ombyggd fossilbil, och följs senare av i4, en vacker sportsedan.

Den helt elektriska Model Y från Tesla kommer att ha kapacitet för total självkörningsförmåga, vilket möjliggör automatisk körning på stadsgator och landsvägar, liksom förmågan att komma och hitta dig på parkeringsplatsen.

Fler nykomlingar värda att framhålla enligt Klaus Silfvenius: Honda E och Mercedes EQA (en mindre el-SUV). Därtill kommer VW att släppa ID.5 och ID.6 och Skoda sin ENYAQ, Ford sin Mustang Mach-E (en suv) och Tesla sin modell Y.

Helt nya EQA är en suv i kompaktklassen med en räckvidd på mer än 42 mil. Elförbrukningen ligger på bara ca 1,8 kWh per mil. De första exemplaren beräknas komma till Sverige i april.

– Men den största förändringen kommer när övriga kinesiska märkena sätter ned foten. DFSK finns redan här, ett halvdant försök som nog inte accepteras av gemene man, sedan kommer Byton, följt av XPeng och NIO; den senare byggd för att i en robotverkstad kunna byta ett tomt batteri mot ett fullt på bara tre minuter. Även Geely är på väg.

Helt eldrivna ENYAQ iV är ŠKODAs första serietillverkade elbil. Har hållbara material i kupén och innovativa assistanssystem, tre storlekar på batteriet och fem olika effektversioner.

– Förlorarna är de etablerade tillverkare som inte klivit på tåget. Renault tar desperat tag i sin lönsamhet. Och Ford och GM lever huvudsakligen på inkomster från den amerikanska marknaden där omställningen fortfarande är långt borta.
Klaus Silfvenius nämner avslutningsvis att den kommande avgasnorm som EU förbereder, ”Euro 7” (oklart när den ska införas), är så omfattande ”att det blir döden för bensin- och dieselmotorerna”.

KONTAKTA OSS?

Skicka ett mail till info@villatidningen.se eller ring oss direkt på 018-10 37 40.
Boka annons? Klicka in dig här.