Aktuellt Bil Min bil

Den optimala vinterbilen

Bil
Björn Gustavsson
Ännu en vintersäsong närmar sig. Vilka bilar är optimala för den svenska vintern? Det säljs alltfler fyrhjulsdrivna fordon – vilka är för- och nackdelarna jämfört med tvåhjulsdrivna bilar? Här kommer experternas svar.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund. FOTO: Motormännen

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund.
FOTO: Motormännen

–  Fyrhjuldrivna är enligt min mening överlägsna att ta sig fram under vinterväglag eller när man ska dra tunga lass, och när det är mycket snö. Den har också en högre säkerhet. Den ska dock inte överskattas, så att man låter sig invaggas i en falsk säkerhet. Särskilt i Norrland och när det är snöigt och oplogat är de väldigt bra. Och idag kostar en fyrhjulsdriven inte särskilt mer än en vanlig, säger Morgan Isacsson, teknikkonsult på bilprovningen.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund, menar att många väljer fyrhjulsdrivet helt i onödan.
– Visst, är det isigt sista vägen upp till skidstugan så kan systemet vara en fördel. I de flesta trafiksituationer innebär inte fyrhjulsdriften sådan trygghet som föraren kanske antar. Då riskerar systemet istället leda till att man missbedömer sin egen eller bilens förmåga. Mer teknik och delar i bilen innebär även mer saker som kan gå sönder. Finns behovet av fyrhjulsdrift så är alternativen på marknaden ändå många, även om funktionaliteten kan variera mellan olika biltillverkare.

Vilka bilar är enligt din mening de bästa med avseende på den svenska vintern?
– De flesta bilar fungerar utan problem. Det kan såklart finnas skillnader i utrustning, kanske vissa bilar till exempel har bättre värmesystem. Bränsledriven parkeringsvärmare är en dyr men eftertraktad utrustning. Rattvärme är ett nytt tillval som ännu inte finns på alla bilar. I övrigt gäller det att vara väl rustad, se till att bilen har riktiga vinterdäck och allt det andra som bör finnas i bilen under vintern.


 

Bilservice

Bil

Hur man kör och behandlar sin bil betyder mycket för fordonets livslängd, men a och o är även att man återkommande låter fackfolk serva sitt fordon.

Vad är skillnaden att serva bilen på märkesverkstad jämfört med en oberoende?

Morgan Isacsson, teknik- konsult på Bilprovningen. FOTO: Bilprovningen.

Morgan Isacsson, teknik-
konsult på Bilprovningen.
FOTO: Bilprovningen.

– Det finns väldigt bra och väldigt dåliga verkstäder, det gäller både märkesverkstäder och oberoende. Har man en nyare bil bör man dock serva på en märkesverkstad annars gäller inte garantin, har du äldre bil; använde den verkstad du har eller får förtroende för. Man kan söka recensioner på internet eller höra med vänner och bekanta som har ett visst bilmärke, säger Morgan Isacsson på Bilprovningen.

Carl-Erik Stjernvalls rekommenderar också att lämna in en ny bil med garantier till den auktoriserade verkstaden.

För rostskyddskontrollen och bättre framtida möjlighet till goodwill exempelvis. När det är dags att sälja bilen bedöms serviceboken som en värdehandling, det är också värt att tänka på. Sedan brukar det bli lite si och så allteftersom bilen blir äldre. Många nappar även på fördelaktiga serviceavtal, alltså att kostnaden för service under tre år betalas månadsvis. Det innebär ibland en ganska bra besparing. För övrigt är det bästa rådet är att jämföra priset mellan olika verkstäder.


Aktuellt

Det säljs bilar som aldrig förr. Registreringarna av nya personbilar ökade med 5,6 procent i juni 2017 jämfört med året innan. Det visar statistik från Bilsweden, som nyligen höjt sin prognos för hela året och nu räknar med att det innevarande år kommer att säljas 375 000 bilar. Låga räntor, köpstarka och optimistiska hushåll i kombination med en stark arbetsmarknad och låga varsel är några faktorer som är gynnsamma för viljan att investera i en ny bil, säger Bilswedens vd Bertil Moldén.

Fler nyheter från bilfronten. Svenska Volvo kommer från 2019 att sälja endast bilar som har en elmotor i sig. Storbritannien och Frankrike kommer att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från år 2040. Stora förändringar är att alltså vänta inom bilvärlden de närmsta åren, världen runt.