Bil

Framtiden är här

bil_nr6
Björn Gustavsson
Framtiden är redan här! Villatidningen har provkört den mest köpta el- respektive hybridbilen i Sverige – och körupplevelsen gav i båda fallen mersmak.

Tesla, model S är just nu Sveriges mest sålda elbil. Den nästan fem meter långa och två ton tunga bilen (det väldiga batteriet är lågt placerat, vilket ger stabil väghållning) är inte bara snygg (frånsett att fronten knappast är estetiskt njutbar) utan också snabb: den påkostade modell Villatidningen provkört accelererar 0—100 på häpnadsväckande 2,7 sekunder! Med gasen i på motorvägen känns det som att sitta i ett sportflygplan som när som helst kommer att lyfta.

Modell S finns i olika varianter, och priserna skiftar mellan 840 000 och 1,8 miljoner. Den dyraste varianten – som kan köras 60 mil på en laddning, är långt mer än vad tidigare elbilar kunnat prestera. Med hjälp av Teslas rikstäckande supercharge-stationer kan man utan problem köra sträckan Haparanda—Ystad. Fortsätter man söderut är det lätt att ta sig ända till Medelhavet. Laddningskostnaderna är måttliga, och snittkostnaden per mil landar på 2 kronor/mil.

Tesla Foto: Eva Green

Tesla
Foto: Eva Green

Model S erbjuder fantastisk åkkomfort, och här bjuds en körglädje som skiljer sig från det mesta i bilvärlden. Lägg därtill den futuristiska tekniken med bland annat en 17 tums bildskärm i en centralt placerad konsoll och att man åker i en bubbla av fullständig tystnad: upplevelsen är kort sagt unik. För att inte tala om ljudanläggningen. Oavsett om man lyssnar på Chopin eller senaste topplistan med pop: ljudet slår knockout även på den mest kräsne lyssnare.

Både i stadskörning och på landsväg överglänser Tesla det mesta i bilväg. Lägg därtill tolv ultraljudssensorer och en framåtriktad radar samt att mjukvaran är förberedd för autopilotfunktion: om några år kommer Tesla S sannolikt att till stor del vara självkörande. Redan i dag kan man ”säga åt” autofunktionen att bilen själv ska köra iväg till garaget och parkera – och så gör den det! Lydig som en väluppfostrad hund.

Snabba, tysta, eleganta och hich-tech-fyllda Tesla har dock ett stort ”aber”, och det är förstås priset. Företag kan leasa Model S 75 från 4 970 kr/månad. Senare i år lanseras Tesla 3, som kommer att bli billigare. Ska Teslas bilar få ett brett genombrott krävs dock större produktionsvolymer och lägre priser. Det fantastiska med S-modellen är hursomhelst att Tesla nu visat att det går att göra elbilar som med råge kan övertrumfa befintliga bensinbilar.

Den mest sålda laddhybriden i Sverige just nu är Volkswagen Passat GTE. Den kostar från 418 000 kronor i sedan-utförande, och kombination el- och bensindrift gör den extremt stark men också extremt bränslesnål: snittförbrukningen vid blandad körning ligger på blygsamma 0,16 liter/mil – vilket är mindre än vad en vanlig moped drar!

Passat GTE Foto: Eva Green

Passat GTE
Foto: Eva Green

Jämfört med genomsnittsbilen i Sverige är koldioxidutsläppet måttligt: 37g/km – en bråkdel jämfört med många andra.
Garantierna är följande: nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år och batteriet 8 år (eller 16 000 mil).

Passat GTE kan köras cirka fem mil på el-drift; därefter träder bensinmotorn in. Automaten går steglöst och svarar utmärkt även på snabba gaspådrag. Interiören känns gedigen utan att vara lyxig, och känslan av att långa sträckor kunna åka i fullständig tystnad är lika underbar som beroendeframkallande.

Utrymmena är generösa, sätena ergonomiska och sköna. Som helhet får man känslan av en familjebil som ligger rätt i tiden, både vad gäller teknik och utrustning. Priset är högt, men körekonomin är fantastisk, och för den som kör mycket sparas pengar snabbt in på den fördelaktiga driftsekonomin. Lägg därtill känslan av att köra en påkostad familjebil som faktiskt är långt skonsammare mot klimatet än de flesta andra bilar. Hybrider som Passat GTE måste därför ses som ett viktigt steg mot den utsläppsfria elbil som kanske inom femton år kommer att dominera den svenska bilparken.


Under det första kvartalet 2017 låg Sverige på andraplats i Europa – efter Norge – när det gäller andelen laddbara bilar sett till alla nyregistreringar.


Foto i toppen till vänster: Volkswagen / Foto i toppen till höger: Eva Green