Hur mår din garageport? Frågan är i högsta grad befogad. Faktum är att 100 000-tals portar runt om i våra villakvarter och småhusområden med radhus och kedjehus inte bedöms klara gällande säkerhetskrav.
Garageporten är nästan alltid vänd mot gatan, säkert även hos dig, och därmed en betydelsefull del av fasaden. Det vanliga är att renovera eller byta garageport i samband med fasadrenovering eller ommålning av huset. För att skapa ett enhetligt helhetsintryck av fastighetens skick väljer många att samtidigt byta både ytterdörr och garageport.
Det finns som i de mesta som handlar om lite större investeringar en rad frågor att ta ställning till. Inte minst vilken funktion man vill att den nya porten ska fylla. Det kan till exempel handla om material. De vanligaste är stomme av stål, aluminium och trä. Stål som är allra vanligast ger kräver mycket lite underhåll, trä betydlig mer.
En fråga, som säkert många ställer sig, är om man ska behålla sin enkla vipport eller kanske uppgradera till en automatiserad takskjutport. Bekvämlighet och smidighet är en inte obetydlig aspekt. De övriga alternativen är slagport och rullport. Det som skiljer är öppningssätt, konstruktion och fyllnadsmaterial.
Vad du än väljer finns det ett stort och varierat utbud av fönster- och färgalternativ. Fler och fler föredrar också att skaffa en garageport med egen design.
Även småhusägarens idag självklara medvetenhet om energiförbrukning påverkar i allt större utsträckning val av ny garageport. Varför inte investera i en välisolerad port, så att garaget inte blir en onödig energitjuv? Har du kallgarage kan det för att undvika problem med kondens ändå vara smart att välja en port med åtminstone viss isolering.
Men så till den så viktiga frågan om säkerhetskraven, som troligtvis minst ett par hundra tusen garageportar inte klarar. Vid en olycka innebär det att de skulle sakna täckning i hemförsäkring. Det som gäller är följande: både garageporten och garageportöppnaren ska var för sig uppfylla EU:s direktiv om CE-märkning. Det räcker alltså inte att de enskilda produkterna är CE-märkta var för sig i fabrik. De ska vara märkta som en enhet i den miljö där de installeras.
Och framför allt, missa inte att CE-märkningen måste utföras av en behörig montör.
Den som får betala priset för den missen är i slutändan du. Som kund ska man absolut begära att montören förstår och behärskar detta moment. Kolla i förväg!
Så till sist, kolla upp din garageport. Har infästningar börjat rosta, eller har karmen som porten är inskruvad i börjat murkna, ja då bör du självklart göra en översyn och helst byta garageport. Var försiktig om du själv gör en besiktning. Eftersom fjädrarna i porten kan sitta inne med väldigt stora krafter måste du veta vad du gör, om inte anlita en kvalificerad montör.
Att tänka på inför byte av garageport
- Klarar garageporten nordiskt klimat?
- Är allting CE-märkt enligt europeisk standard?
- Vill du ha en port med eller utan motordrift?
- Hur mycket får den kosta?
- Hur länge kan du räkna med att porten håller?
- Har köpet garanti och hur länge gäller den?
- Anlita en behörig montör.
Foto i toppen: Hörmann KG