”Det känns fint att vara i folkets tjänst”
När den svenska filmklassikern Göta kanal snart går upp på biograferna, för fjärde gången, är det en dramatisk bodelning som är i fokus. Eva Röse och Per Andersson spelar huvudrollerna som exen som tävlar om ett båtvarv.
När Eva Röse blev tillfrågad om att medverka i Göta kanal 4 tackade hon först nej. Hon hade varit med i tvåan och trean och kände att det räckte. Men när hon fick veta att Emma Molin från Grotesco skulle regissera filmen bad hon om att få läsa manuset.
—Jag skrattade mycket medan jag läste och insåg att den fjärde filmen kändes mera nyskapande och roligare än jag hade trott och att själva storyn inte kändes krystad utan komiskt rimlig. Filmen kretsar kring en bodelning där kampen står om ett värdefullt båtvarv. Det separerade paret väljer då att tävla om det, säger Eva och tillägger att en av flera avgörande faktorer för att medverka var chansen att få jobba med bland andra Per Andersson och Tomas von Brömssen.
Hon tycker att det finns något fint med att medverka i breda, folkliga filmer som Göta kanal. Det är lättsam och fartfylld action med mycket humor och igenkänning, som tilltalar många.
—Det var ingen medveten strategi att vara med i Göta kanal 4, utan något jag kände för. Jag vill ha roligt på jobbet och vill kunna motivera varför jag vill vara med i en viss film eller föreställning. Jag räds inte att jobba brett, med olika genre. Action och komedi, klassisk teater och folkliga filmer, jag blandar vilt, det tycker jag bara är kul. Jag är rätt oängslig och bryr mig inte om vad andra tycker eller vad man ”ska” eller inte ska göra. Jag vill ha en bred palett!
Den första Göta kanal-filmen kom redan 1980, så det är ingen överdrift att kalla filmerna älskade kultklassiker. Det blev filmgänget varse under inspelningen förra sommaren då de dagligen hade en entusiastisk publik i lokalbefolkningen som följde tagningarna live på plats.
—Alla var så glada att se oss, det är som en egen liten folkrörelse! Några hade med sig solstolar, termos och mackor och satt och kollade. Jag har sällan känt mig så omhuldad och fått så många kramar av människor som under den här inspelningen. Folkets kärlek gav mig till och med corona!
Eva skrattar till. Någon av kramarna smittade henne och hon var sjuk i en vecka, sedan var det fullt ös igen.
—Och jag blev inbjuden till en ginprovning på en båt, så där satt jag och fyra gubbar som jag inte kände och hade trevligt, säger Per Andersson med ett leende.
Skådespelarna var inkvarterade på en herrgård under inspelningarna, vilket gjorde att de blev ett tajt gäng som lärde känna varandra bättre än om de hade skilts åt efter arbetsdagens slut.
—Det gav oss tillfälle att diskutera manus och gå igenom kommande dags tagningar, säger Eva, som hade med sig sina fyra barn eftersom maken befann sig utomlands under inspelningsperioden.
—Det var en lyx att få vara både på jobbet och ”hemma” samtidigt. Mina äldsta barn fick sommarjobba på inspelningen genom att fungera som allt-i-allo, ett generöst upplägg!
Det faktum att skådespelarna umgicks även off-set genom att bo under samma tak bidrog förmodligen till att kreativiteten kunde flöda extra mycket. Eva menar att humor är svårt och utan bra timing, feeling, musikalitet och kemi kan det bli platt fall.
—Det som var så fint var att vi skådisar tilläts förhålla oss ganska fritt till manus och kunde skapa egna scener, vi fick agera och improvisera i stunden. Det handlar om att vara kvicktänkt och kunna fånga upp bollar på studs, då kan det börja svänga.
Per Andersson nickar instämmande.
—Att jobba med humor handlar mycket om att ”leka” sig fram, det är väldigt subtilt. Då händer det grejer med texten, det börjar svänga. Man kan likna det vid en mental tennismatch, konstaterar han.
Eva Röse är, med sin långa erfarenhet, ständigt efterfrågad. Men hon är förstås medveten om att branschen – och samhället i stort – är mindre tillåtande mot kvinnor, särskilt lite äldre kvinnor.
—Kampen för ett jämställt samhälle innebär också en medvetenhet kring vems historier vi berättar. Jag är mycket här och nu. Att hamna i ett flow och att ha kul på vägen är det viktigaste, säger hon och citerar Voltaire om att odla sin trädgård för att ha något att skörda längre fram.
—Om man bara odlar sin trädgård framför spegeln kanske det inte finns så mycket att skörda. Men om man vårdar sitt instrument och lär sig av och breddar sina erfarenheter så tror jag inte att möjligheterna tar slut bara för att man blir äldre. Men visst krävs det en attitydförändring över lag!
Ett sätt att växa inom yrket är att hitta nya infallsvinklar och utmaningar där man är. Eva fortsätter att spela in nya Maria Wern-avsnitt och jobbar vidare med serien Heder, som i sommar kommer med ännu en säsong. Men i stället för att göra mer av samma så har hon valt att medverka som producent, manusskrivare och regissör – förutom att skådespela.
—Jag vill satsa mera på att regissera, skriva och producera i framtiden. För mig handlar det alltid om att hitta en anledning till varför jag gör saker. Det måste kännas meningsfullt, säger hon.
Fakta:
Namn: Eva Röse
Bor: I Stockholm
Familj: Man och fyra barn
Gör: Skådespelare, producent och regissör
Aktuell med: Göta kanal 4 biopremiär 29 juli, samt säsong 3 av tv serien Heder och nya inspelningar av Maria Wern
Kuriosa: Eva blev i somras utsedd till Republiken Jämtlands president
Foto toppbild: Maria Östlin/Storytel